Hatan egy autóval a Tátrába

Szlovákia Magas-Tátra

Ott-tartózkodás ideje: 2007. máj. 26.  - 2007. máj. 28. (2 nap)

1 hozzászólás I 5 429 látogató olvasta. Rögzítve: 2007. jún. 04. küldd el ismerősödnek
avatar kidface Beszámolója

Cimkék: hegyek  magas-tátra  szlovákia  túrázás

Egyszerű hétvégi túrázásnak indult, késői indulással, de előre lefoglalt szálásokkal. Egy szlovákiai határőr azonban máshogyan döntött.

A pünkösdi hétvége szombat délutánján indultunk el Szlovákiába hatan két autóval, azért csak akkor mert a hétvégére is a maradt munka. A terv az volt, hogy késő este felérünk a Magas-Tátra legmagasabban fekvő hegyi szállodájába, és reggel onnan indulunk túrázni.

Vác, illetve Parassapuszta felé indultunk el és a terv ott szenvedett majdnem maradandó módosulást, amikor az éles szemű határőrök kiszúrták, hogy az egyik autón nincs rendszámtábla. Mutogattuk a papírt, hogy megkérték már rá az újat, csak nem küldték ki, de a határőr hajthatatlan volt. Az még dühítőbb volt, hogy az egyenruhájáról kiderült, bár szlovákiai, de magyar. Még a főnökét is megkérdezte, hogy ugye nem mehetünk be Szlovákiába, majd arcán érzékelhetően az intézkedés okozta örömmel, azt mondta, fordulunk vissza és mehetünk gyalog Szlovákiába.

Így lett, visszafordultunk, 200 méterre a határtól egy pénzváltó előtt letettük az autót, miközben a többiek (négyen) néztek minket a túloldalról, hogy mit csinálunk. Nem volt mit tenni, átgyalogoltunk a határon, majd száz méter után egy benzinkútnál találkoztunk a csapat másik felével, akik akkor már röhögőgörcsben fetrengtek.

És beszálltunk hatan a Ford Focusba.

A többiek mérete, illetve neme (lányok) miatt én – az autó tulajdonosa – vállaltam, hogy a hátsó ülés előtt ülök a további kb. 200 kilométeren.

Az út kibírható volt: Sahy (Ipolyság)-Zvolen (Zólyom)-Banska Bystrica (Besztercebánya)-Ruzomberok (Rózsahegy)-Liptovsky Mikulas (Liptószentmiklós)-Svit-Tatranska Polianka (Tátrapolyána) útvonalon. Az ötnapos autópályamatrica 150 korona (körülbelül 1000 forint) volt.

Az út vége lett a legizgalmasabb persze, hiszen éjjel 11 lehetett már, amikor körülbelül 100 méterről elindultunk az 1670 méter magasan fekvő Sliezsky domba. végül sikerült, ekkor már nem az autó hátuljában, hanem az első ülésen ültem, a húgom ölében.

Felértünk, ekkor meg a recepciós már aludt, telefonáltunk, zörögtünk, tíz perc után jött ki álmosan a személyzet.

A Sliezsky dom (Sziléziai ház) a legmagasabban fekvő hegyi szálló a Tátrában, ahhoz képest, hogy 900 korona egy éjszakára, kicsit fapados és a reggeli sem túl kiadós. Viszont elképesztően szép helyen fekszik: nem sokkal a Gerlachfalvi csúcs alatt, a Velicka dolina (Felkai-völgy) alján.

Megreggeliztünk és lett fél tíz (az autó maradt a ház előtti parkolóban), mire elindultunk a Magistralén elindultunk Hrebienok (Tarajka) felé. Az út egy kicsit emelkedett, aztán folyamatosan ereszkedtünk. Hűvös volt és az eső is esett, kicsit csúsztak a kövek lefelé, de a hangulaton ez nem rontott. Még úgy sem, hogy volt a csapatban két teljesen tapasztalatlan túrázó is. A táblákon jelzett szintidőn kívül, majdnem három óra alatt értünk el Hrebienokra az eleinte köves-bokros, majd fenyőerdős úton.

Itt kihagyhatatlan a mézeskalácsház-szerű Bíliková chata, ahol most nem szálltunk meg, viszont ebédeltünk egyet.

Továbbindultunk a Nagy Tarpatak völgyében, itt érdemes előbb lemenni a vízeséshez. Innen egyértelműen emelkedik az út, eleinte lankásan, aztán, ahogyan kiér a fenyves részből erősebben. Több helyen is láttunk hófoltokat, sőt, hógolyóztunk is egyet. A patakot kétszer is átszeltük, miközben egyre jobban nyílt ki a völgy előttünk. A két híd közötti szakasz volt talán a legnehezebb, de a második híd után volt egy nagy emelkedő, és már több hómezőn keresztül is kellett jutnunk. A nagy emelkedő után 20 perccel megláttuk a házat is, második szálláshelyünket, az 1920 méteren fekvő Zbojnicka chatát (Hosszúvölgyi ház).

Ötre érkeztünk meg, meglehetősen fáradtan, pedig nem az Everestre mentünk, de ez egy ilyen csapat. A Zbojnicka nem olyan spártai, mint például a Téry ház, de azért ne is szállodára gondoljunk. A hálóteremben tizenhatan férnek el, melegvíz nincs, de elég nagy a hely, természetesen a gőzölgő ruhadarabjaidat külön helyiségben tárolhatod. Olcsóságra sem szabad számítani, bár a szállás vacsorával és reggelivel 500 korona (3900 forint) volt, viszont egy sör 50 (390 forint).

Reggel fél hétkor ébresztettek minket és a ház takarítása miatt fél óránk volt reggelizni és elkészülni.

Eredetileg úgy terveztük, hogy a Sziléziai házhoz a Polsky hrebenen (Lengyel-hágó) keresztül megyünk át, de ez az út még június közepéig le van zárva. Így maradt a visszaút az előző napi úton.

Leérni már sokkal gyorsabb volt Hrebienokig, utána viszont meglepő volt, hogy mennyire emelkedett az ösvény, nem emlékeztünk, hogy ennyire nagy lett volna a szintkülönbség. Az eső sem esett már, sőt, erősen sütött a nap, ez is nehezítette a dolgunkat.

Visszaértünk a házhoz, két emberért még vissza kellett mennünk Stary Smokovecre (Ótátrafüred), mert ők Hrebienok után a könnyebb utat választották.

A visszaút már izgalommentes volt, Donovalyban még megálltunk egy faházas étteremben, fogyasztottunk sztrapacskát és kilencre már Budapesten voltunk.

Praktikus információk

Pénz: 7,80-at kért a világ leglassabb pénzváltós nénije egy koronáért a Gyáli úti Metro oldalában. Akinek van OTP-s kártyája, használja inkább azt, Ipolyság főterénél van egy automatájuk.
Árak: a hegyek mindig drágábbak, mint az alföldek, de úgy tűnik, azért a nagy olcsóság eltűnt Szlovákiából. Bár a sztrapacskáért fizetett 96 korona (750 forint) azért kellemes ár volt.
Szállás: a szezon előtt voltunk, így nem volt nehéz foglalni, de minél előbb, annál jobb, vannak hétvégék, amikor megtelik a Tátra.
Túrázás: mindenkinek ajánlott, mert átlagos, sőt átlag alatti kondícióval is fel tudsz mászni akár 2000 méterre is.
rreka - 2007.07.03. 10:16

A praktikus információk mellé.... OTP-s automata van Tátra Lomnicon is az Elektricska megállóban.Ha sürgősen koronára van szükséged...

Kedves Látogatónk!

Az ongo.hu oldal jelen formájában már nem frissül, ezért az oldalon megjelenő információk elavultak lehetnek.
Jelenleg azon dolgozunk a háttérben, hogy megújult formában és új funkciókkal ismét a felhasználók rendelkezésére álljon az ongo.hu.