Singapore

Szingapúr

Ott-tartózkodás ideje: 2003. aug. 01.  - 2003. szept. 05. (35 nap)

1 hozzászólás I 12 494 látogató olvasta. Rögzítve: 2007. jún. 11. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar Wind Beszámolója
Ezt a beszámolót a Malajziai félsziget alsó csücskéről Szingapúrból küldöm.
Szóval, aki annyit tud róla, mint én az utazás előtt (azt is egy tizenéves koromban olvasott Rejtő Jenő könyvből):
Singapore (maláj nyelven: oroszlánváros) 14 km hosszú 28 km széles független ország Indonéziától kicsit északra, Malajziától kicsit délre (tényleg nagyon kicsit, a partról látni, és Kuala Lumpur is csak 400 km-re van), Szumátra és Borneó között.
A sziget története egy angol üzletember - Sir Thomas Stamford Raffles - malájokkal kötött sikeres üzletével kezdődött, amivel megszerezte a területet az East India társaságnak kereskedelmi csomópont létesitése céljából.
Angol gyarmat is volt egészen a II. Világháborúig amikoris a Japánoknak sikerült elfoglalniuk aztán a háború vége fele egyszercsak hirtelen lemondtak róla (vajon miért? :-(. Némi maláj fennhatóság után1965-ben lett teljesen független.
Azóta az ország gazdasága - mindenféle természeti erőforrás nélkül átlag 9 %-al nő évente!
A kb. 4 milliós népesség megközelitőleg 71,345 %-a kínai, a többi maláj (17%), indiai és európai. Ennek megfelelően 4! (na jó, nem 4! hanem 4(!) ) hivatalos nyelve van : angol, mandarin kínai, maláj és tamil indiai. Mostanra mar mindannyian büszkén szingapúriaknak valljak magukat és mindannyian beszélik a "Singlish" (Special Edition Singaporean English ;-) nyelvet, amolyan kínai/maláj hanglejtéssel tunningolt angolt. Az európai ember -a sziget történelméből adódóan- nem feltűnő errefele (hacsak nem két fejjel magasabb a legtöbbjüknél:-)).
Az életszínvonal elég magas, Taiwan-hoz hasonlóan az elektronikai iparág réven küzdötték fel magukat az amúgy is erős kikötőváros szerepből.
A város gyakorlatilag az egész szigetet elfoglalja. A központban sok a felhőkarcoló. Úgy látszik szeretik. Én nem, mert a szobámba menet (28. em) mindig bedugul a fülem.

Az időjárás és a növényzet trópusi. (Jéé ki hitte...:-)) Az átlaghőmérséklet állandóan 31 fok, a páratartalom általam eddig csak szaunában tapasztalt szinten van. Éjszaka 5-6 fokot hűl ugyan a levegő, de nem nagyon lehet észrevenni, mert a pára nem csökken. Sok az eső.
Aki nem szereti a légkondit, az itt bajban van, mert mindenhol megy. Én hosszú cuccokban járok, mert könnyen ráfázik az ember mikor járkál az áruházban és belép egy 14-15 fokos légáramba. A lakások 75, a kocsik/teherkocsik 100 %-a klimatizált.
De nagyon durván! Főkképp a páracsökkentő hatása miatt használják.
Nagyon sok a zöld, a házak között is. Nagy parkok vannak, hamár igazi vadon nincs is. Van egy hatalmas madárparkjuk 8000 madárral (többnyire trópusi), csak papagájból 110 fajt gyűjtöttek össze.
Az autók jobbkormányosak és mindegyik benzines kivéve a taxikat és a haszongépjárműveket. A japán / koreai kocsikon kívűl van meg pár Mercedes, BMW. Olasz és francia kocsit keveset látni.
A luxuskocsikra van valamiféle luxusadó de amúgy is magas az autókra az adó, a vételár 100%-a + út-adó. Ennek megfelelően kiválóak az utak mindenütt. Hát a fagy nem tehet bennük kárt az igaz! ;-)
Kocsikra lehet kérni hétvégi rendszámot is, ami sokkal olcsóbb, de csak este 6 után és hétvégén lehet ingyen közlekedni velük. Az egyéb időszakokban való használatra napi 20 S.dollárt (1SGD=125HUF) kell fizetni.
A sofőr srác rendre "sir”-nek szólit. Egy kicsit enyhített a helyzet komolyságán, amióta én is elkezdtem így hívni, (persze lehet, hogy csak nem tudja kimondani a nevem - minthogy én sem az övét :-) de amikor megkérdezte jöhetne-e vasárnap pólóban hosszujjú fehér ing helyet akkor már éreztem, hogy az angolok nemcsak jótékony hatással voltak a térségre CI:~I
Ami nagyon meglepő volt, hogy a teherautók platóján lehet embereket szállítani. Külön engedély kell rá, és van két nagy matrica is a platón az egyik a megengedett sebességet jelöli, a másik a szállitható munkások számat. Az egyik közepes méretű platón 60 / 45 -öt láttam.
A kamionsofőrök nagyon udvariatlanok erre.
Érdekes, hogy a személyautókban 6-an utazhatnak (bár én láttam 8-at is). (Na persze, egy sem az a tipikus égimeszelő fajta.:-))
Az ország híres a korrupció különösen alacsony szinten való tartásáról. Meg is látszik! Valamint a tiltásokról. Pl. nem lehet rágógumit kapni. Az árusitását pedig büntetik.
Az élelmiszerárak akár otthon. Viszont szinte minden kapható a dán kolbásztól kezdve a magyar goulash-ig (mondjuk ezt pont nem ajánlom). A legtöbb étel azért mégiscsak kínai. A legfinomabb az indiai (szerencsére van bőven), aztán maláj, thai, indonéz, japán furcsaságok ezerrel. Ma egy maláj étkezdében ebédeltünk.... Ha az ember kibírja az első 5 percet az
étteremben akkor az étel mar nem okozhat nagy gondot. Az egy dolog, hogy sokan kézzel esznek (nem csak a sült csirkét, hanem pl. pörköltet rizzsel), viszont az ismeretlen összetevőkből alkotott ennivalóknak sütés/főzés közben olyan illatuk van, hogy én póriasan csak szagoknak hívom őket. A (nekem legalábbis) szöges ellentétben álló ételeket laza mozdulattal keverik ugyanarra a rizskupacra. Én egy marék pirított apróhalat (ebihal méretű) ettem mogyoróval és valami furcsa izű nyúlós mártásban úszó rágós marhahússal. A szósz állitólag tengeri eredetű..... Ez egy picivel több mint amit tudni akartam :-(
Kanalat és villát adnak csak . A kés nem divat errefelé. Persze lehet, hogy a bicskámat kellett volna elővennem.... de annyira meg azért nem volt ehetelen... :-)
A ruházat olcsó (na ja, de kire jó ?) Az elektronika nagyon olcsó. Ráadásul minden kapható ami szemnek/fülnek ingere. Múltkor is alig tudtak elcibálni egy hifi bolt elől, de meg akkor is az egyik szekrénynagyságú hangfal zsinórját szorongattam. :-))
A komolyabb készülékek kb. 50 %-al olcsóbbak mint otthon, a kicsi és olcsóbb cuccoknál (amik meg a bőröndömbe is beleférnének, meg a vámot is talán megúszhatnám) nem ilyen nagy az eltérés.
Értékeld az élménybeszámolót!
0 (0 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:
digiteye - 2007.06.25. 01:42

Inkább nem mondok semmit. Ön önmagáért beszél.


Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!
Magyar  Română  Slovenčina