Robogóval Bali és Indonézia körül

Indonézia

Ott-tartózkodás ideje: 2009. jún. 01.  - 2009. júl. 01. (30 nap)

1 hozzászólás I 9 566 látogató olvasta. Rögzítve: 2015. nov. 18. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar szuknorbert Beszámolója

Cimkék: Bali  Indonézia  Kaland  motor  robogó  robogó  Túra  Túra  Utazás  Utazás 

ROBOGÓVAL BALI ÉS INDONÉZIA KÖRÜL



Míg a mediterrán országokban csak a fiatalokra jellemző a mopedezés,Balin és Indonéziában a gyerekektől kezdve a nagymamakorú hölgyekig mindenki motorral oldja meg ügyes-bajos mindennapi dolgait,megy munkába,látogatóba,szertartásra,viszi a gyerekeket az óvodába vagy rokonokhoz.

Nem ritka eset-a külföldiek teljes elképedésére,hogy egyetlen robogón akár öt ember (2 felnőtt,3 gyerek)ül. Praktikusan élő disznókat szállítanak rajta(sokszor többet is egyszerre),de láttunk már motorra erősített kis ringlispílt is gyerekek szórakoztatására.Sőt azt is megtudtuk,hogy itt már csecsemőkorban elkezdődik a motorosoktatás,hiszen az anyák sokszor az egyik kezükben csecsemővel egy kézzel vezetnek!Talán az extrém és a vakmerő szörfösök ezektől az anyáktól kölcsönözték vakmerő technikájukat,mivel sokszor előfordul,hogy az egyik kezükben tartják a szörfdeszkát a másikkal meg vezetnek!Persze szinte minden motorra raknak szörfdeszkatartót ha kérjük,de sokan szeretnek majomkodni és akrobatáskodni vezetés közben,mivel tudják,hogy Indonéziában ez a menő.Mindenki azt képzeli,hogy ő maga az út ördöge! Ha a fiatalok csoportosan motoroznak akkor nem akarnak kilógni a csapatszellemből-úgyhogy birkaszellem módjára vágtatnak egymás után.

Az sem ritka,hogy a helyiek a robogóhoz kötött talicska segítségével plusz egy férőhelyet biztosítanak utasaik számára.A legtöbb indonéz család olcsó váltós robogóval közlekedik és havonta fizetik a részleteket.A külföldi turistáknál és a gazdagabb indonézeknél az automata motor kifizetődőbb mivel nagyon egyszerű a kezelése.Mivel jogosítvány nem kötelező a helyieknél, így gyerekkorban elkezdik az oktatást.Akik akarnak esetleg jogosítványt vagy valamilyen papírt azt olcsó pénzért megvehetik és még gyakorlati vizsga sem kell hozzá..Ebből kitűnik az is ,hogy a közlekedésükben nincs szabály.A külföldi turistákra általában ráhajtanak a rendőrök,de ha nemzetközi jogosítvány nálunk van,tisztelegnek és kedvesen odébb állnak.Ha nincs nálunk semmi papír akkor írnak nekünk hivatalosat jó pénzért,amire azt mondják,hogy ezt mindenhol elfogadják és érvényes.Ha azonban a következő rendőr leint és ezt a papírt bemutatjuk neki-csak finoman mosolyog és természetesen nem fogadja el kollégája papírfecnijét-így hát ő is ír egy másikat..A vezetés kaotikusnak tűnik,mert mindent lehet és leginkább egy élő számítógépjátéknak tűnik ..A helyiek legtöbbje nem hord bukósisakot és könnyedén átmegy a piros lámpán.Szerteszéjjel cikáznak és sokszor észrevehetjük,hogy a hátunk mögül akár öten is előzhetnek egyszerre-persze jobbról és balról.

Ennyi közvetlen élmény után nem csoda,hogy mi is rákaptunk a motorozásra,szinte indonézekké válva,két hátizsákkal robogón jártuk be Indonézia szigetvilágait és Bali szigetét.
A gyorsaság és az automata motorral való könnyen kezelhetőség mellett az is a mopedezés mellett szól,hogy bárhol meglehet állni pillanatok alatt.Ez leginkább azokra a helyekre vonatkozik,ahol a turistabuszok általában végigszaladnak.Sok minden megközelíthetővé válik,ami az autók vagy a buszok számára lehetetlen,rengeteg ékszer szépségű partszakasz,lenyűgöző vízesések az erdőkben,sőt,így még a vulkán csúcsához is közelebb lehet férkőzni erdei ösvényen.A nafta literje Indonéziában és Balin száz forint és sokszor a benzinkutak helyett az utak mentén trafikokban borosüvegből öntik a jármű tankjába,ami a számunkra hihetetlen látvány.
Egész Indonéziában Bali az egyedüli sziget,ahol nem nézik ki az embert,ha fürdőnadrágban vagy bikiniben ül motorra,mivel a helyi hinduk nagyon toleránsak és vendégszeretők.A helyieket azonban könnyű öltözetben nem sűrű látni,mivel a sápadt,fehér bőr számukra presztízs kérdés.Mindenki fehérnek szeretne látszani,mert ez kint a divat.Emiatt a kánikulában is képesek bőrdzsekibe,télikabátba,sálba és kesztyűbe öltözni,nehogy lebarnuljanak vezetés közben,s a pirosban feltétlenül fa alatt árnyékban várják ki,amíg zöldre vált a lámpa.A legtöbb nehézséget csak az utak minősége jelenti,:sok helyen annyira kátyúsak és salakosak az utak,hogy a vezetés már-már nagy ügyességet igénylő cirkuszi mutatványra emlékeztet.Sok formája van a motorbaleseteknek,de a legveszélyesebb természetesen az,hogy nem tartják be a közlekedési szabályokat,mert kresz az ugye nem létezik.Fékezni senki nem szeret és nem adják meg az elsőbbséget.Aki a gyorsabb azé az elsőbbség.Nem szabad a kinti vezetés miatt a fejünket a falba verni és idegeskedni,mert nem éri meg elrontani a nyaralásunk nyugalmát..Sokan elveszítik a tűrőképességüket és káromkodni kezdenek,de ha az ember hosszasabb ideig tartózkodik távol-keleten,célszerű azonosulni a helyiek közlekedési stílusával,mentalitásával és azzal.hogy szabály nincs.Nagy problémát jelent az olykor gyakori erős széláramlat és sokszor olyan érzésünk van mintha szörföznénk az aszfalton.Előzni életveszélyes szélben,mert vagy beszippant mondjuk a nagy kamion amit éppen előznénk,vagy az erős széltől nem tudunk a megfelelő időben bekanyarodni a jármű elé.Az erős széltől és a kipufogó gázoktól is kaphatunk légzési zavarokat,ezért a csukott bukósisaknak jó hasznát vehetjük emiatt.Az erős napsugárzás miatt a napszemüveg használata a legfontosabb!Távol-keleten baloldali közlekedés van ezért a sok Európai és amerikai jobboldalú közlekedést megszokott vezetőnek ez szokatlan érzés és ebből is adódhatnak balesetek.Volt is rá az élményeim közt példa, hogy egy magyar fiú ittas állapotban elfelejtette,hogy melyik országban is van és frontálisan ütközött,de nem lett komolyabb sérülése.Azonban akiket ismertem kint magyar fiatalokat a legtöbbel előfordult kisebb vagy nagyobb motorbaleset,mert nem tartották be a kinti szabályokat és sok mindent nem tudtak a kinti vezetési morálról.Senkit nem figyelmeztetnek fontos teendőkről,észrevételekről,mindenki a saját bőrén tapasztal.A kórházi ellátások bődületesen drágák,úgyhogy ahogy az indonézek mondanák HATI-HATI-ÓVATOSAN!

A legtöbb kinti motorosnak nincsen visszapillantó tükre sem,ezért ők a hatodik érzékükkel vezetnek.általában ha előzünk akkor dudáljunk és jelezzük a szándékunkat,hogy mögöttük vagyunk.Mindenki teljes hangerőből nyomja a dudát és ezzel jeleznek egymás felé.Ha a piros lámpához érünk és amikor a lámpa zöldre vált az összes hátunk mögött lévő vezető hangos dudálásba kezd és nem tudjuk ezt mire vélni.Olyan mintha egy élet-halálra folyó gyorsasági verseny kezdődne éppen el és mi a startvonalon állunk!.Mire ez a nagy sietség ebben a harmonikus környezetben az utakon,amikor azt látjuk a járókelőknél,hogy lassan,nyugodtan és komótosan élnek.Rájöhetünk idővel arra,hogy a harmonikus és idilli életet tempójukkal szemben az autóutakon és a motorozásban élik ki az izgalmaikat .Nem sietnek ők sehová,mégis a legveszélyesebb sebességben és stílusban vezetnek és élvezik mindezt.Mindezek ellenére még sem agresszívak és idegesek,mint általában a külföldiek:,.Ha baleset támad mosolyognak és legtöbbször a segítségünkre kelnek.Két ilyen hihetetlen élményem is akadt a motoros segítséggel kapcsolatban.
Az első élményem Dreamland közelében volt,mikor egy kanyarban a kiömlött salakon elcsúsztam.A karom lehorzsolódott és a szemöldököm helyén egy nagy seb tátongott.Az eséstől megijedtem és alig kaptam levegőt.Amíg a földön ültem és a szemöldökömből folyt a vér azt láttam homályosan,hogy rengetegen megálltak mellettem és segítenek.Az egyik csoport tiszta zsebkendővel a szememet és a sebemet mosta le a többiek meg elmentek motorral és többen hoztak nekem vizet,hogy igyak a nagy ijedtségre.Hamarosan a rendőrség is megjelent és büntetés vagy kérdés helyett elláttak és segítettek,majd hazavittek és az agyba fektettek.Leültek az ágyam mellé és amíg az egyik vizet adott a másik legyezett,mert nem volt a helyiségben légkondi.Sokan tartózkodtak kint a ház előtt és várták izgatottan a fejleményeket,hogy felépülök e.Amikor jobban lettem és ellátták a sebeimet,akkor az egyik rendőr kiment a ház elé és közölte a várakozó tömegnek,hogy jobban vagyok.Mindenki örömtáncba és ujjongásba kezdett és egyenként bejöttek hozzám,mintha a legközelebbi rokonukhoz jöttek volna.

A másik döbbenetes történetem akkor történt amikor a kedvesemmel motoroztunk és hirtelen durrdefektet kaptunk a hátsó kerekünk kilyukadt.Sajnos este hat óra lett és minden motorszerviz bezárt már ekkorra és nem tudtunk elindulni.Rengeteget toltam a motort az egyik helyről a másikig,de nem volt szerencsénk.Elfáradtam és megizzadtam a motortologatás és a keresés miatt.Aztán hirtelen egy férfi kiáltott felénk,hogy mi baj van,miben segíthet.Elmondtuk neki,hogy mi a probléma és erre ő nagy gyorsasággal leszállt a motorjáról és hozzánk sétált.Erre ő felajánlotta a segítségét,hogy ő elviszi a motorunkat megjavítani,mert egy rokona meg tudja javítani a kereket,de letétbe nekünk otthagyja az ő motorját és motorkulcsát ..Igazából ezt a gesztust nem mi kértük,hanem ő jó szívéből eredendően így cselekedett.A durrdefektes motorunkat aztán ő vitte el így és az ő motorjával és kulcsával csak vártunk és vártunk majdnem másfél órát!Közben rémálmaim,szorongásaim lettek mint egy tapasztalt európainak,mi van ha lenyúlja a motorunkat,de megnyugtattam magam azzal a tudattal,hogy a segítőnknek a teljes vagyona nálunk van.Másfél óra után megérkezett mosolyogva és a kereket kicseréltette.Soha nem érzett melegség öntötte el a szívünket,hogy vannak még a világban ilyen csodák is-hogy valaki leugrik egy másodperc alatt segíteni nekünk ha bajban vagyunk.Természetesen a kért javítási összegnek a dupláját fizettem ki és még a segítőnk érzékenyült el ezért.

Ha valaki kizárólag a párjával nyaral és jól tud motort vezetni akkor ez a legolcsóbb formája a közlekedésnek és a legszabadabb is!A Taxi nagyon drága,ezért a turisták inkább bérelnek ki autót sofőrrel ami naponta 10 000 Ft.A motorbérlésnek viszont a havi díja tízezer forintba kerül és 2 liter benzinnel azaz 200 Ft-tal egész nap utazgathatunk.A napi bérlés a motoroknál 1000 Ft.Persze mindenhez alkudozni kell..Minden távol-keleti országban más az autó és motor kölcsönzés szabálya(pl: Thaiföldön a legszigorúbb)
Thaiföldön szigorúan elkérik előre a kölcsönzésnél a bérleti díjat és ami a legmeghökkentőbb az útlevelünket is letétbe addig, amíg nem visszük vissza a járművet.Amikor visszavisszük,akkor meg legtöbben kötözködnek,hogy le van húzva a kocsi és a motor oldala és pénzt kérnek,vagy az útlevelünkkel zsarolnak ha nem fizetünk ..Tehát még akkor kell megnézni a járművet a kölcsönző tulajdonosával,mielőtt kibéreljük azt és papírt kell írni,hogy milyen állapotban volt.A Vietnamban,Kambodzsában,Thaiföldön gyártatott motorkerékpároknak a kereke bicikli vékony-úgyhogy a legnagyobb elővigyázattal kell vezetni,mert nagyon instabil.
Balin és Indonéziában a legjobb minőségű új típusú motorokat bérelhetjük ki.Vastag a kereke és nem instabil.a kölcsönzősök barátságosak és még útlevelet sem kérnek el,csak mobiltelefonszámot kell velük cserélni.Persze sokan nem tudják a kinti motorkölcsönzési árakat és ezért bepróbálkozhatnak több összeggel.A kölcsönzősök bárhová elhozzák a motort így sokszor nem is kell elmenni hozzájuk kényelmesség miatt.Azonban azt ajánlom,hogy igen is nézzük meg a motort,hogy hány kilométer van benne és milyen állapotban van.Általában 15 ezer km van már benne a legtöbb motorban,ezek már agyonhasználtak.Kérjünk mindig kevés kilóméterszámú motort és szervizeltessük le saját magunk.Ez azért fontos,hogy nyugodtan élvezhessük a motor stabilitását és kényelmesebbé és biztonságossá tegyük a nyaralásunkat.Ha nem ellenőrizzük a motort vagy a kilométert-elképzelhető,hogy a magas lejtőket nem bírja a gépezet és akkor lemaradunk a legszebb panorámákról vagy nem tudunk senkit sem megelőzni.

Robogóval nemcsak egy szigeten belül tudunk utazgatni,hanem a többi szigetre is eltudunk menni könnyedén!Minden szigeten van kijelölt kompállomás,balin éppen Padangbaiban.A komphajókkal pár órán belül átérhetünk a szomszédos szigetre.A kompjegyek nagyon olcsóak-körülbelül ezer forint két főnek,plusz a motor.Amikor megérkezünk csak lesiklunk a hajóról és irány a többi sziget felfedezése.Vannak azonban olyan szigetek ,ahol nem lehet közlekedni sem autóval sem motorral.Ilyen helyekre csak kisebb hajókkal viszik át a turistákat ,ezért a legcélszerűbb azon a helyen leparkoltatni a motort ahol van a kikötő!!Ha a motort biztonságos helyen szeretnénk parkíroztatni addig az időig amíg hajókázunk vagy távol vagyunk,akkor a legcélszerűbb egy hotelban hagyni a járművet,ahol napi díjat kérnek a parkolásért(napi 200 Ft).Lombokon Senggigi városában parkoltattam le én is a motoromat egy hotelben egy hétig és átmentünk a Gili-szigetekre ahol csak biciklivel és lovaskocsival közlekednek.A legszebb részek ,partok,strandok,műemlékek a partszakaszokon vannak ezért egy-egy túránál célszerű a tengerparti utakon közlekedni!A legszebbek a szigeteket megkerülő utak és ezeket általában jobban is kiépítik!Érdemes egy-két hétre menni motorral és útközben bárhol meglehet állni és aludni esténként olcsóbb és minőségibb szállásokban.A legjobb ezekben a túrákban az,hogy mi oszthatjuk be az időnket,úti célunkat és nem kell senkihez se alkalmazkodni.Akkor megyünk amikor akarunk és ott állunk meg ahol tetszik.Rugalmasan és izgalmasan közlekedhetünk és a nem turistaközpontú helyeken nincsenek torlódások és veszélyességi tényezők,így hát tudjuk élvezni a tájak sokszínűségét.Olyan helyekre juthatunk el ahol csak a madár és a helyi emberek járnak-így felfedezhetünk rejtett vízeséseket,templomokat,partszakaszokat,vulkánokat,rizsteraszokat.A természet lágy ölén távol a forgalomtól teljesen átszellemülünk.

Mindezek a közlekedési történetek,élmények és kalandok ellenére a legfontosabb tanács az ,hogy nem szabad félni.Határozottan ,de körültekintően kell vezetni kint és nem történhet semmi probléma sem.A távol-keletiek maximum 80 kilométerrel közlekednek és kevesebb baleset éri őket kint mint sokakat idehaza.Magyarországon több száz kilométerrel mennek az autók és ezért a kijelölt utakon hajthatnak csak a motorosok.Balin és Indonéziában több a motoros mint az autós ezért ők határozzák meg a forgalmat vagy a forgalom tempóját!Mopeddel hamarabb eljutunk bárhová,mert míg az autók dugóba kerülhetnek és nem tudják kikerülni egymást-úgy motorral könnyedén közlekedhetünk a dugók melletti kis réseken!A motorozás adja a sok veszélyességi faktor mellett a legnagyobb felüdülést is egyben,mivel amikor ráülünk úgy érezzük hogy szabadok vagyunk mint a madár és bárhova könnyedén eltudunk szállni.Süt a nap,mosolyognak az emberek,várnak a tengerpartok-kell ennél több? Sok élményt ad a motorozás jót és rosszat is egyaránt,de ha az ember Indonéziában vagy Balin mindennap használja a motorját-motorfüggő lesz és hiányzik neki ha egy napig is kihagyja ezt a felejthetetlen szabadságérzetet amit a motorozás adhat!!!
Értékeld az élménybeszámolót!
0 (0 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:
Magenta - 2010.04.12. 09:31

... és mindennek mi köze van a magyarországi szálláshelyekhez?


Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!

Az élménybeszámolóhoz tartozó

album

Ajánljuk

még figyelmedbe

Magyar  Română  Slovenčina