Tevegelés Budaörsön

Magyarország Budaörs

Ott-tartózkodás ideje: 2010. máj. 07.  (1 nap)

0 hozzászólás I 2 653 látogató olvasta. Rögzítve: 2010. okt. 01. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar Anziano Beszámolója

Cimkék: Budaörs  LI-2  sétarepülés  Teve 

Azt gondolná az ember, hogy ilyen nincs... és mégis van! Az pedig már nem is kérdéses, hogy a világ egyetlen repülni képes Tevéje nem is élhetne máshol, mint Kishazánkban. Létezése is tökéletes példája annak, hogy néha valóban nem kell a világ másik végére elmenni azért, hogy olyat lásson és tapasztaljon az ember, ami egyedülálló a világon, csak nyitott szemmel kell járni és észrevenni a jó dolgokat. Még akkor is ha az magyar. Sőt! Azt mondom, hogy legyünk rá büszkék!

A repülés szerelmesei már a címből tudják, hogy a világ egyetlen működő- és repülésképes Li-2-es repülőgépéről akarok írni néhány kedvcsináló sort.

A klasszikus - fiatalabb generáció által csak kalandfilmekből ismert - amerikai DC-3-as némileg módosított tervei alapján készült a szovjet ipar eme remeke. Széleskörű felhasználhatósága, strapabírása igen népszerű géptípussá tette, a TEVE becenév is innen eredhetett...

Amit érdemes tudni, hogy ezekkel a géptípusokkal indult el a háború utáni hazai polgári légiközlekedés. Szüleink még ezeken a gépeken szerezték az első repülős élményeiket. A mai negyvenes generáció tagjai otthoni elbeszélésekből még hallhattak történeteket ezekről a repülésekről, de már csak kiállított tárgyként találkozhattak azzal a pár példánnyal országszerte, amelyeket a modernizáció jegyében valami csoda folytán elfelejtettek a kohókba küldeni. (Katonai használatban még egy ideig üzemeltek, még az öregemet is erről a típusról ugratták ejtőernyős korában... Persze nálunk is főleg ő sztorizgatott a Tevéről és fertőzött meg a repülés szeretetével...)

Mindig is bántott, hogy számomra már csak a vidámparkokból, múzeumokból lehetett ismerős ez a gyönyörű gépmadár. Egészen idáig!!!!! Csütörtök délután váratlanul csörgött a telefon, hogy másnap délután várnak szeretettel a Budaörsi Repülőtéren. Meglepetésemben még rendesen megköszönni is elfelejtettem a szíves invitálást... és vidéki tárgyalás ide, vidéki tárgyalás oda, a megjelölt időpontban bizony ott voltam a repülőtéren. (Csak remélni tudom, hogy a nagy sietségben nem futottam bele egyetlen egy traffipaxba sem...)

Mintha egy időutazásba csöppentünk volna... Leírhatatlan látvány volt, ahogyan megcsillant a napfény az ezüst színű, szegecselt törzsön, a szárnyakon... A gép ódon belseje, a pilótafülke mindenki elvarázsolt. Senki sem lepődött volna meg, ha egyszercsak valami egzotikus helyen (pl. a dzsungel közepén egy kis tisztáson) szálltunk volna le. Az ülések hihetetlenül kényelmesek voltak (jó nagy lábtérrel), egy igazi luxusutazás ígéretét rejtették magukban.
Az övek bekapcsolása után elindultunk. A szokásos biztonsági bemutató elmaradt és természetesen az elektronikus eszközöket sem kellett kikapcsolni, sőt!!!! Már gurulás közben mindenki megszállottan fényképezett, videózott. A motorok felbőgtek és a gép lágy rugózással nekiiramodott a futópályának és hamarosan hamarosan alánk kúszott Budaörs. A 21 perces repülés során a budai hegyek és települések fölött tett egy nagyobb kört a gép, majd egy áthúzást követően a Csepel-sziget fölött fordult a pilóta ismét a futópálya irányába... A sikeres landolást követő taps ezúttal sem maradt el... (Ebben a típusban nincs és nem is volt robotpilóta, így ezt a gépet végig vezetniük kellett pilótáknak.)

Egy életreszóló, hihetetlen élmény volt a számomra!!!!! Teljesen más ezzel az öreg (most 61 éves!) géppel repülni, mint a mai modern utasszállítókkal.

Ismételten köszönet érte nemcsak vendéglátóimnak, hanem mindazoknak a mérnököknek, technikusoknak, akik idejüket, munkájukat nem kímélve támogatják az alapítványt és életben tartják ezt a kedves, öreg "jószágot".

Ajánlom a sétarepülést minden repülést szerető embernek, különösen azoknak az idősebbeknek, akik nosztalgiázni szeretnének, a hőskort éppen lecsúszott középkorúaknak és nem utolsósorban azoknak a fiataloknak, akik - akár a retró jegyében is, de - kíváncsiak arra, hogy milyen lehetett nagyszüleiknek repülni 50-60 évvel ezelőtt.

A gép teljes történetét, valamint a repüléssel kapcsolatos technikai infomációkat a www.goldtimer.hu honlapon találhatjátok meg.

Szép időt és jó repülést!
Kapcsolódó élménybeszámolók:
Értékeld az élménybeszámolót!
0 (0 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:

Még senki sem szólt hozzá a témához!

Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!

Az élménybeszámolóhoz tartozó

album

Az itthon.blog.hu ajánlásával
étterem Vegetáriánus ebéd egy steakhouse-ban
A KNRDY az Október 6. utcában az óriás steakek hazája ? most azonban a húsmentes vagy kímélő...
gasztronómia HelloHal - tiszai halbisztró Budapesten
 Amit a magyar konyha képes előállítani csirkéből vagy sertésből, az halból is elkészíthető.  ...

Magyar  Română  Slovenčina