Balett Párizsban

Franciaország Párizs

Ott-tartózkodás ideje: 2011. nov. 01.  - 2011. nov. 01. (1 nap)

0 hozzászólás I 3 593 látogató olvasta. Rögzítve: 2011. dec. 09. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar MartiSatya Beszámolója

Cimkék: Párizs opera balett 

Nem szívesen vállalkoznék arra, hogy valamiféle kritikát írjak egy színdarabról és főképpen nem egy balett előadásról. Ez utóbbinál Márti szokott a segítségemre lenne, aki már az első tíz-húsz perc után megsúgja, kit vagy kiket érdemes jobban figyelnem. Színházlátogatási múltunk során azonban kifejlesztettem egy gyorstesztet a magam számára. Ha előadás közben váratlanul azon kezdek gondolkodni, hogyan fogok majd kiállni a kocsival arról a szűk helyről ahová parkoltam, vagy kihúztuk-e a vasalót mielőtt elrohantunk a színházba, akkor az esettek többségében gyenge a darab, amit nézünk. Ha pedig egyszerűen csak úgy lebegek térben és időben az előadás alatt, és a ruhatárból kissé bizonytalanul indulok el, hol is parkoltunk, vagy most villamossal jöttünk? Nos. ez utóbbi esetben egy fantasztikus előadást láttunk. Óriási különbségek vannak színház és színház, előadás és előadás között, és sajnos (vagy talán ez a természetes), hogy Budapesten kisebb valószínűséggel ülhetünk be egy vacak előadásra, mint vidéken. (Miközben nagyon fontos a vidéki színjátszás, művészi és didaktikai szempontból is, és nagyon tiszteljük, fontosnak tartjuk a vidéki színművészek munkáját.) Ha tehát nagyon profi előadásokat akarsz megnézni, előadás közben érezni akarod a varázslatot és fejben nem kisszerű hétköznapi dolgokkal foglalkozni, akkor ilyen művészeti centrumokba érdemes benézni.

Glob

Mi mostani párizsi utunk során ezt tettük, és pontosan azt is kaptuk, amire számítottunk. Egy fantasztikus, professzionális előadást, ami teljesen elvarázsolt bennünket. Már írtunk itt az Ongón európai koncert élményeinkről és ott beszámoltunk a két éve az Opera Bastille-ban tett felejthetetlen látogatásunkról. Most a ’régibe’ az Opera Garnierbe a La Source című balettra mentünk el. Az Opera weblapján már az utazás előtt bele tudtunk kukkantani a balett előkészületeibe. A jelmezek abszolút tökéletesek, mint az weben is és a valóságban is látható. Az előadást a Swarovski támogatta, így a balerinák csillogtak-villogtak, láthatóan a szponzor nem fukarkodott a kristályokkal. A díszlet egyszerű, modern volt ez még jobban kiemelte a táncosok remek ruháit és egy cseppet sem vonta el figyelmünket magáról a táncról. Olyan érzésünk volt, hogy válság ide vagy oda ezt a darabot a legjobb ruhákkal, a legjobb díszlettel, a legjobb táncosokkal, a legjobb zenekarral a legjobban kell bemutatniuk. A pénz úgy látszik, nem számít. Az igazi és legnagyobb csoda persze a színpadon történt. Mintha az előadás tartalmára megszűnt, vagy jelentősen gyengült volna ott a gravitáció. A balerinák repültek, a férfi táncosok hatalmasakat ugrottak, fantasztikus lépéskombinációkat láttunk, mindezt olyan könnyedén tették, hogy az ember szinte el is hiszi, hogy mindez olyan egyszerű amilyennek látszik. A tánckar tökéletes összhangban mozgott. Nyelvi nehézségeink sem voltak, hiszen biztos vagyok benne pontosan ugyanazt a történetet láttuk, mint a fölöttünk ülő franciák a kicsit hátrább ülő németek vagy japánok. Mártinak persze már megint igaza lett. A legnagyobb tapsot Allister Madin kapta Zael szerepében, akire már az elején felhívta a figyelmemet. Nagyon nagy volt a siker, négyszer tapsolták vissza a táncosokat, de természetese az itthon megszokott rákosista vastapsot itt nem ismerik. (Mi is leszokhatnánk már róla, részben a rossz emlékek, részben saját személyiségünk védelmében.) Ha érdekel benneteket, mit láttunk itt, itt és itt belenézhettek az előadásba.

Glob

Ezt az opera épületet 1861-ben kezdték el építeni, de különböző okok miatt csak 1875 lett kész. Az épület és a nagyterem hatalmas (2200fő), lényegesen nagyobb, mint a mi pesti operánk (1200fő). Az egész épület és a színházterem is jó állapotban van, nem látszik kismértékű kopottság sem (mint sajnos itthon). A gazdagon díszített termet lehet szépnek is nevezni és lehet egy kicsit furcsának is. Külön érdekessége, hogy a mennyezeti freskót 1964-ben Marc Chagall festette természetesen autentikus Chagall stílusban. A nagyon modern mennyezeti freskó és egy kissé túldíszített hagyományos opera belső, megnehezítve egy hat tonnás csillárral, érdekes összhatást kelt. Persze minden turista fotózza az előadás előtt, a szünetben, és a végén.
Ha szeretnétek megnézni egy előadást az Opera Garnierben egy dologra nagyon vigyázzatok, ha olcsóbb jegyeket rendeltek. Míg az új Bastille Opera arról híres, hogy a nézőtér minden pontjáról jól lehet látni a teljes színpadot – és ez igaz is - legfeljebb távolabb ülsz, addig itt a Garnierben nagyon sok rossz hely van, ahonnan szinte nem látsz semmit. Még egy operánál talán nem olyan borzalmas, na de egy balettnál? Ráadásul ezt ők is tudják, és olyan a jegyértékesítő programjuk, hogy nem Te választod ki az adott helyet, hanem a gép felkínál az adott kategóriából valamit. Nem biztos, hogy a legjobbakat. Ezt mi úgy játszottuk ki, hogy kértünk 8db jegyet, majd kiválasztottuk a karzat első sorában az első két széket és a további lefoglalt hat jegyet a fizetés előtt kitöröltük. Erre a helyszínen nagyon büszkék voltunk, mert a mögöttünk ülő francia pár már sajnos alig láthatott valamit, míg mi szinte tökéletesen. A kinyomtatott jegyet, egy névre szóló borítékban adják át a bejáratnál, mert a neten csak egy elismervényt kapsz a rendelésről. Mi ezt a csodálatos balettet 12 EUR/fő néztük meg, ami hazai összehasonlításban sem mondható drágának. Ha arra jártok, mindenképpen nézzetek meg egy előadást! Egy felejthetetlen élmény.
Értékeld az élménybeszámolót!
10 (3 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:

Még senki sem szólt hozzá a témához!

Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!

Az élménybeszámolóhoz tartozó

album

Ajánljuk

még figyelmedbe

Magyar  Română  Slovenčina