Képtelenség - Musée Marmottan Monet

Franciaország Párizs

Ott-tartózkodás ideje: 2011. nov. 01.  - 2011. nov. 01. (1 nap)

0 hozzászólás I 4 468 látogató olvasta. Rögzítve: 2012. jan. 08. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar MartiSatya Beszámolója

Cimkék: Marmottan Monet impresszionizmus Párizs 

Egy csodálatos képtárról úti beszámolót írni úgy, hogy egyetlen fotót sem tudunk bemutatni róla, na ez valóban képtelenség. Pedig velünk most ez történt. Szinte abban a pillanatban, ahogy beléptünk a Marmottan Monet Múzeumba szakadt le az eső és kb. két órával később, amikor kiléptünk még esett és szaporázva mentünk egyetlen esernyőnk alatt a Muette metró állomás felé. Így magát az épületet sem tudtuk lefotózni. Bent a kiállításon tilos volt fényképezni, és egy jó ideje már leszoktunk arról, hogy jó kelet-európaiként viselkedjünk, így – a többi látogatóval egyetemben – be is tartottuk a tiltást. Hogy mégse legyen beszámolónk teljesen képtelen a Múzeum honlapjáról linkelem be az éppen szóba kerülő fantasztikus festményeket. Most egy kis téli hangulatot teremtve Pissarro: Havazás a külső boulevardon.

Glob

Párizsban a Louvre – Diadalív – Eiffel torony háromszögben olyan hihetetlen múzeumok, képtárak, templomok, és egyéb turista attrakciók fogadnak bennünket, amelyek alapos megtekintése akár heteket is igényelne. Ezeket persze végig szoktuk rohanni, mert valóban kihagyhatatlanok. Most viszont csak egy egész és két fél napunk volt Párizsra. Ez ugye a Louvre –a sem elég, ezét úgy döntöttünk nézzünk meg olyan gyűjteményeket, amelyek kevésbé ismertek. Az impresszionizmus szeretete mindkettőnk esetében szinte gyermekkorunkig vezethető vissza. Így nagyon nagy várakozással indultunk el felfedezni a Musée Marmotton Monet.

Glob

A biztonsági kapus ellenőrzésen átesve az első két teremben egyből az impresszionizmus legnagyobbjaitól van egy-két gyönyörűséges kép. Van egy, ami egyszerre Monet és Renoir, hiszen ez egy Renoir által festett portré Monet –ról. Aztán a földszinten tovább haladva jutunk el a Monet gyűjteményig ahol a mester saját kertjét ábrázoló festményeket, és utazásai alatt festett műveket nézhetünk meg. Néhány vízililiomos képe egyszerűen lenyűgöző, zseniális. ( feltétlenül nézd meg az Orangerie -ben a körképet ! ) Ezeket a kiváló képeket nézve az embernek számtalan gondolat jut az eszébe. A nyugat milyen lenyűgöző innovációja volt ez az irányzat a festészetben. Ma már tudjuk a gigapixelek világában, hogy az akkor még csak gyerekcipőben járó fényképészettel szemben a festészet fejlődésének ez az egyetlen lehetséges iránya. Utánuk persze újabb és újabb izmusok jelentek meg, amelyek ma már legalább olyan jelentősek, mint az impresszionisták voltak. Érdekesek ezek az ’összemaszatolt’ képek olyan szempontból is, hogy vajon hogyan lát az agyunk, hogyan ismerjük fel a maszatokból a reggeli kikötőt, hogyan érezzük ebből a néhány ecsetvonásból a hajnal hangulatát. Ha úgy látnánk, agyunk úgy dolgozná fel a képeket, ahogyan a digitális világ, kamerák, DVD-k, VGA kártyák valószínűleg nem értenénk meg az impresszionistákat. Szerencsére biztosan nem úgy működünk, annak ellenére, hogy a pointilizmus és pixelek világa igen közeli rokonságban vannak.

Glob

És ha már a pointilistáknál vagy más néven a neoimpresszionistáknál járunk nagy szerencsénkre most az épület alatt kialakított kiállítási térben Henri-Edmond Cross fantasztikus képeiből rendeztek egy időszakos kiállítást. Lenyűgöztek bennünket ezek a több mint száz éves csodálatos pixelek.

Glob

Nagyon örültünk annak, hogy jó néhány Berthe Morisot képet is láttunk. A viszonylag fiatalon elhunyt művésznő remek festményei és akvarelljei bizonyítják, hogy milyen jeles képviselője volt ő is az impresszionistáknak. A múzeum, következő időszakos kiállítását 2012.03.08-tól 2012.07.01-ig Morisot alkotásaiból rendezik. Aki ebben az időszakban arra jár, feltétlenül nézze meg.

Glob

Itt láthatjuk azt a csodálatos képet is amelyről az egész új irányzat a nevét kapta. Történt ugyanis, hogy az „új iskola” követői Renoir, Monet,Cézanne, Sysley, Degas és a többiek egy nagyszabású kiállítást rendeztek 1874 áprilisában. A katalógust Renoir öccse Edmond állította össze, aki szólt Monet-nak, hogy túlságosan hasonlítanak egymásra festményeinek címei.
Így nevezte át a Le Havre-i kikötő reggeli fényben tájképét Monet: Impresszió, a felkelő nap címűre. Majd egy nem túlhízelgő kritika jelent meg ’Az impresszionisták kiállítása’ címmel, amiben többek között ezt írták: ’ A gyárilag előállított tapéta alaposabban ki van dolgozva, mint ez a tengerkép.’ Ebben a kritikában gúnyosan használt impresszionista megbélyegzés rajtuk maradt, amit aztán később a csoport tagjai már tudatosan választottak irányzatuk megjelölésére. A korabeli Franciaországban úgy egy negyed század kellett ahhoz, hogy megszülessen az impresszionisták áttörése.

Az emeleten a több hagyatékból származó gyűjtemény további részei láthatók. A múzeum Paul Marmottan művészettörténész nevét viseli, aki házát és a gyűjteményét ajándékozta a Szépművészeti Akadémiának. Ezek az ikonok, kéziratok, XII-XV századi illusztrációk, XIX. századi festmények, bútorok éppen olyan értékesek, különlegesek, mint az impresszionisták. Mi is megtekintettük a kiállítás ezen részét is, de úgy láttuk, hogy a látogatók hozzánk hasonlóan mégis sokkal inkább az impresszionisták miatt jöttek el ide. Az impresszionista kollekció akkor vált igazán jelentőssé, amikor 1971-ben Monet fia 65 képet ajándékozott apja munkáiból a múzeumnak. A képtár megtekintését mindenkinek nagyon ajánljuk!

Glob
Értékeld az élménybeszámolót!
10 (1 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:

Még senki sem szólt hozzá a témához!

Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!

Ajánljuk

még figyelmedbe

Magyar  Română  Slovenčina