Kuala Lumpur – gyakorlati tudnivalók

Malajzia Kuala Lumpur

Ott-tartózkodás ideje: 2016. jan. 15.  - 2016. jan. 31. (16 nap)

0 hozzászólás I 11 957 látogató olvasta. Rögzítve: 2016. ápr. 28. küldd el ismerősödnek
Oszd meg ezt az oldalt!
avatar Anziano Beszámolója

Cimkék: Kuala Lumpur Batu caves Petronas-tronyok 

Már a beszámoló legelején be kell ismernem, hogy a három nagy dél-kelet ázsiai légiközlekedési csomópont (Bangkok, Szingapúr és Kuala Lumpur) közül az utóbbi a nagy kedvencem. Egyrészt innen rendkívül jó csatlakozási lehetőségeket találhatunk a környékbeli úticélokra (Vietnam, Brunei, Fülöp-szigetek, Indonézia, Ausztrália) meglehetősen kedvező áron. Pl. Qatar + AirAsia kombóval a felkapott Balira is többször eljutottunk 160.000,- forint/fő áron. Másrészt Malajzia kevéssé van elturistásodva, mint a környékbeli agyon hájpolt helyek, ezért sokkal autentikusabb élményt nyújt és lényegesebben olcsóbb. Harmadrészt a maláj, kínai és indiai kolóniák együtt élése a kultúrák egyedülálló keveredését eredményezte, amely erőteljesen megjelenik a helyi gasztronómiában is. Kulináris téren Malajzia maga a mennyország. A helyi nyelvet nem beszélő külföldiek számára nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a viszonylag hosszú gyarmati kötődés eredményeképpen sokan (valamilyen szinten majd’ mindenki) beszéli az angolt, ráadásul a thaioktól eltérően kifejezetten jól érthető a kiejtésük. Ebben valószínűleg az is segít, hogy rengeteg szót egészen egyszerűen átvettek az angolból. Az angol szavakat fonetikus átírásban használják, ami nekünk magyaroknak ismerős szokás lehet. Hasznos tudni, hogy a malájok mindent szeretnek mániákusan rövidíteni, így a beszámolóban is ezeket fogom használni.

Egy kis kedvcsináló bevezetés után lássuk a hasznos infókat:

1.) Megérkezés. Kuala Lumpur (bocsánat: KL) repülőtere a KLIA (azaz Kuala Lumpur International Airport), amelynek kettő terminálja van, KLIA1 és KLIA2. A nagyobb légitársaságok a régebbi KLIA1 terminálra érkeznek, a diszkont légitársaságok pedig leginkább a KLIA2-t használják. A KLIA1 terminálon a kiszállítást követően meg kell keresni a kisvonatot, ami a főépületig viszi az utasokat. A főépületben található az útlevélkezelés és a vámvizsgálat. Érdekes, de a KLIA1-en nem kérik a vissza- vagy továbbútra szóló repülőjegyet, míg a KLIA2-n be kell mutatni. A mutatóujjak beszkennelése és egy fotó után meg is kapjuk a beléptető pecsétet (turista célú beutazás esetén magyar állampolgároknak nem kell vízum), majd lehet menni a csomagokért. KLIA2-n nincs kisvonat, jókora távot kell megtenni az útlevélkezelő pultig. A beléptetési procedúra itt valamiért szigorúbb, emiatt vontatottabb is.

2.) Pénzváltás. A vámvizsgálat előtt vannak pénzváltó fiókok. Tény, hogy nem a repülőtéren a legjobb az árfolyam, viszont maláj ringgit hiányában nehezen tudnánk elhagyni a repülőteret… (hacsak nem maradt egy kis apró az előző évről), illetve tranzit esetén a kettő terminál között is fizetni kell a gyorsvasútért, továbbá viszonylag olcsón és kitűnően lehet a repülőtéren enni. Egy maláj ringgit váltástól függően cca. 70 forintot ér. Fontos tudni, hogy az automatás fizetés rendkívül elterjedt, azonban az automaták által elfogadott legnagyobb címlet a 10 ringgites. A malájok jelenleg mind az érmékből, mind a bankjegyekből kettő forgalmi sorozatot használnak. A régebbi (és szebb) érmesorozat kikopóban van, elvétve kap belőlük az ember, bankjegyeknél is inkább a modernebb, műanyag sorozat tagjai az elterjedtebbek.

3.) Bejutás a városba. A repülőtér viszonylag messze fekszik a várostól, ezért célszerűbb a gyorsvasút igénybevétele (a taxi sem kerül sokba, de sokkal kényelmesebb és gyorsabb a tömegközlekedés). Kettő féle vonat közlekedik ugyanazon a vonalon. Egyik a KLIA Transit, a másik a KLIA Express. Magam részéről a KLIA Transit igénybevételét javasolom. Ennek indoka az, hogy a KLIA Express drágább (jelenleg fejenként 50 ringgitbe kerül egy útra szóló jegy) és a reptéri terminálokon kívül csak a KL Sentral nevezetű állomáson áll meg. A menetidő 28 perc. Ha valakinek csak egy stopover erejéig van lehetősége belekóstolni a maláj fővárosba, akkor ezzel némi időt (utanként 10 percet) megspórolhat a teljes úton a KLIA Transit menetidejéhez képest… Másik indok pedig az, hogy a KLIA Transit megáll a Bandar Tasik Selatan (BTS) nevű közlekedési csomópontnál, ami különösen abban az esetben jöhet jól, ha valaki azonnal tovább akar utazni más városba, vagy Szingapúrba. (A BTS-ig az út 2016 januárjában 38,40 ringgitbe került.) Mindkettő vonattípus megáll KLIA1 és KLIA2 terminálon, a terminálok közötti viteldíj 2,5 ringgit.

4.) Városi közlekedés. A városi tömegközlekedés kulturált, gyors, olcsó. Alapvetően a kötöttpályás közlekedést érdemes igénybe venni. Van HÉV-hez hasonló LRT (light rail train), monorail. A jegyek automatából vásárolhatóak, a kijelzőn be kell jelölni, hogy hova akartok menni, majd az automata kiszámolja a jegy árát, amit az automatán keresztül kell megfizetni. Ismétlés a tudás anyja: bankjegyekből az automaták által elfogadott legnagyobb címlet a 10 ringgites. Taxit akkor érdemes igénybe venni, ha olyan városrészbe megy valaki, ahol nincs megfelelő tömegközlekedés.

5.) Kirándulások a környékre. A KL-ban időző és innen kirándulásokat szervezgető egyéni turisták egyik legfontosabb helye a BTS (Bandar Tasik Selatan) nevű közlekedési csomópont. Nemcsak a KLIA Transit és az LRT áll meg itt, hanem itt található egy hatalmas buszpályaudvar, ahonnan számos (különböző színvonalú és árfekvésű) busztársaság indít járatokat Malajzia más településeire, illetve innen buszozhatunk Szingapúrba. A buszok pontosak, kényelmesek és hihetetlenül olcsóak. Egyetlen negatívumot tudok ezekkel a buszokkal kapcsolatosan megjegyezni: rettenetesen hűtik a járművet és igazából nem lehet szabályozni a légkondit, a kikapcsolásáról pedig ne is ábrándozzunk. Magam részéről egészen egyszerűen egy sebtapasszal leragasztottam a befúvónyílást… A know how-t 5 perc alatt minden utas átvette. Éljen a magyar találékonyság!
Tapasztalatom szerint interneten is lehet jegyet venni, de egyrészt borzasztó nehézkes lett volna, másrészt olcsóbb a pályaudvaron megvenni a jegyeket.
Legtöbben Malajzia szülővárosát, Melakát keresik fel. Cca. 1,5 óra a menetidő, óránként több járat is van. Melaka egy külön beszámolót is megér, ezért anélkül, hogy belemennék a részletekbe, annyit mondhatok, hogy érdemes legalább kettő napra menni, mert egy nap kevés volt… A menettérti jegy ára cca. 1.000,- Ft volt.

6.) Látnivalók KL-ban. Kiutazás előtt sokan rákérdeztek, hogy „mi van ott, mit érdemes megnézni”? Az ikonokus Petronas-tornyok mindenkinek rémlettek valahonnan… A méltán világhírű épületekben található Pláza ingyen meglátogatható (a földszinti WC fizetős, az emeleti már ingyenes), a tornyokat összekötő Skybrige 80 ringgitért látogatható. Örök dilemma: KL Menara toronyba, vagy a Skybridge-re menjünk fel? A kilátás mindkettőről ugyanaz, azonban a magasabb KL Menarából jól fotózhatóak a Petronas-tornyok is... A KL Menara pedig valalmivel olcsóbb, persze, ha a legmagasabb, nyitott szintre akarunk menni, azt némi felár fejében tehetjük meg. Érdekes érzés tobb, mint 400 méteres magasságban egy szál biztonsági kötéllel kikötve ücsörögni a terasz szélén. Gyakran szerveznek innen bázisugró fiesztákat is... Tény, hogy a Petronsa- tornyok esetében Dél-kelet Ázsia egyik legtöbbet fotózott épület-együtteséről van szó, azonban a látnivalók sora koránt sem merül ki ebben. KL-t kevéssé érte még el a modernizáció, így viszonylag nagy területű negyedekben fedezhetjük fel a gyarmati időszak építészetét, életmódját. A 30+ emeletes felhőkarcolók mellett óriási kontrasztot jelentenek a régi, ódon 1-2 emeletes épületek, az indiai stílusú középületek sora. A városban óriási orchidea kertet, valamint madárparkot kereshetünk fel. Hasonló látványosságok Szingapúrban és Indonézia-szerte is megtalálhatóak, azonban KL-ban ezeket jóval olcsóbban és magasabb színvonalon tekinthetjük meg. Terjeszkedése során a város már elérte a Batu Caves nevezetű hindu szent helyet, így az helyi vonattal könnyen felkereshető. A menetidő cca. 30 perc, a viteldíj egy irányba fejenként 2-3 ringgit. Aki először találkozik a hindu vallással és fogékony az idegen kultúrákra, annak óriási élmény lesz a gazdagon díszített, erőteljes színekben pompázó vallási komplexum, ami tulajdonképpen három templom-együttesből (Hanuman – a Majomisten temploma, Ramajana temploma és a legismertebb, Murugan temploma), valamint egy „dark cave” nevű természetvédelmi rezervátumból áll. A hely különlegessége, hogy a templom-együtteseket egy barlangrendszerbe, illetve aköré építették, így a természeti és az építészeti csoda különleges hatást eredményezett. Jó tudni, hogy rengeteg majom él itt szabadon. Körültekintően kell közlekedni közöttük, mert eléggé gátlástalanok és megszerzik maguknak, amit akarnak és persze mindaddig rettentő cuki a majom a napszemüvegben, amíg az egy japán lány napszemüvege volt és nem a sajátunk… Batu Caves állítólagosan a legszentebb hindu hely India területén kívül. Vannak ünnepségek (pl. Thaipusam), amikor a bőrükbe akasztott horgokon húznak súlyos tárgyakat a hívők, vagy egyszerűen ún. Murugan lándzsával átszúrják az arcukat, nyelvüket… Murugan egyébként Síva egyik fia, a hindu vallás szerint a háború istene, ezért lándzsával a kezében ábrázolják. Az ő hatalmas aranyozott szoba áll Batu Caves bejárata előtt.
KL-ből egynapos túrával felkereshetünk elefánt farmokat is, ahol lehet elefántolni, illetve fürdetés címén velük lubickolni…

7.) Szingapúri kitérő. KL-ből könnyen és olcsón eljuthatunk Oroszlánvárosba. Bár olcsó a repülő (gyakran 15-20 euró egy út), ennek ellenére nem feltétlenül érdemes azzal menni, mert mire kimegy valaki a reptérre, illetve bemegy a városba, gyakorlatilag maximum egy órát nyer a buszhoz képest. A busz viszont nevetségesen olcsó és rendkívül kényelmes. Először nem értettük, hogy egy emeletes buszon miért csak 26 ülés van? Mint kiderült, ezek masszázsfoteles buszok voltak. Az életben ilyen kényelmesen buszon még nem utaztam… Bár a repülés a nagy szerelmem, de legközelebb is busszal megyek Szingapúrba az biztos! KL – Szingapúr viszonylatban egy jegy cca. 1.500,- forintnak megfelelő ringgitbe kerül. A busz a már említett BTS-ről indul, ahová pár ringgit fejében helyi közlekedéssel el lehet jutni a szállodából. A busz pedig egy kisebb szingapúri városnézést követően egy központi helyen (Bugis negyed) áll meg, ahol az átlagos magyar pénztárcához mérten is olcsó, de kiváló kis szállodákat találhatunk. Arra azért érdemes ügyelni, hogy vannak busztársaságok, amelyek ugyan jóval olcsóbbak, de kevésbé komfortos buszokat közlekedtetnek és csak a szingapúri határ túloldaláig közlekednek, ahonnan helyi busszal kell tovább menni a város központjába.

8.) Étkezés. Mint említettem, Malajzia gasztro-menyország… Hihetetlenül olcsón, rendkívül finomakat lehet enni… Aki szereti a kínai és az indiai konyhát, az tobzódhat az élvezetekben. Vegetáriánusoknak kifejezetten könnyű lesz megoldani az étkezésüket. Vegetáriánus ebéd cca 3-4 ringgitbe, a csirkehús felhasználásával készülő ételek 6-7 ringgitbe, a halból és tengeri herkentyűkből készült ételek 10-15 ringgitbe kerülnek. Fél literes mangó lassi 4 ringgit… Helyi desszerteket is érdemes megkóstolni. A putu bambu 3-4 ringgit, ice kacang 5-7 ringgit, ha megszomjazik valaki és nem az ivókutakból akarja pótolni a kiizzadt folyadékot, akkor fillérekért vehet zöld kókuszt, illetve cukornádlevet.

Tapasztalataimat összegezve csak biztatni tudok mindenkit, hogy keresse fel ezt a varázslatos várost, nem fog benne csalódni.
Értékeld az élménybeszámolót!
0 (0 szavazat)
Lépj be az értékeléshez!
Hozzászólások:

Még senki sem szólt hozzá a témához!

Ahhoz, hogy hozzászólhass válaszd a belépést vagy regisztrálj, ha még nem vagy tagjanik közt!

Ajánljuk

még figyelmedbe

Magyar  Română  Slovenčina