Tavasz Dalmáciában

Horvátország Karlobag

Ott-tartózkodás ideje: 2010. márc. 24.  - 2010. márc. 27. (3 nap)

0 hozzászólás I 2 402 látogató olvasta. Rögzítve: 2010. márc. 29. küldd el ismerősödnek
avatar iadanyne Beszámolója
Nagyon reméltük azt, hogy jó időnk lesz ezen a kis dalmáciai körutunkon, s így is lett. Végig ragyogó napsütés, meleg, lágy szellő simogatott minket, fent a hegyekben is, s a tengerparton is. Karlobagban volt a főhadiszállásunk, innen indultunk csillagtúrákra. Erről a kis településről azt tudtuk meg, hogy 350! lakosa van, s kizárólag a turizmusból élnek az itt lakók. Mi a Hotel Zagrebben laktunk, ami közvetlenül a tengerparton van, szép kis szálloda, jó kaja, még élő zene is volt egyik nap. Ugyan mi nem sokat tartózkodtunk a szállodában, reggel 8-kor már hűlt helyünk volt itt. Irány a dalmát tengerpart, a hegyek-völgyek, szép régi városkák. Első utunk Zadarba vezetett, ott pedig a kikötőbe. Innen indultunk a Tengeri kapun keresztül a város felfedezésére. Sétáltunk a kis utcákon, a fényes köveken, amit évszázadok alatt csiszoltak ilyenre a járókelők. Megtudtuk azt is közben idegenvezetőnktől, hogy ezt a várost a rómaiak alapították, szabályos merőleges és párhuzamos utcákat alakítottak ki. Ez ma is jól látható, s a keskeny utcák is hangulatosak. Eljutottunk a fő térre, ahol a Városháza, a Helyőrség és a régi Bíróság szép épületei állnak, majd bementünk a Szt. Simeon templomba megcsodálni azt az ezüst koporsót, amit török ágyúkból öntött 2 bronz angyal tart. Innen nem messze van a pellengér oszlopa, amit azt hiszem mindenki tud, hogy mire használtak annak idején. Itt láthattuk a római kori ásatásokat is. Sétánk során elértünk a hajdani Fórum területéhez, szép kőkoporsókat, s egyéb falmaradványokat láthattunk itt. Egyik oldalon a Szt.Mária templom, mellette a szeretett Könyves Kálmán magyar-horvát király által 1105-ben építtetett harangtorony, a másik oldalon pedig Szt.Donát templom rotunda és harangtorony látható. Egy kis szabadidő után a csoport lesétált a 8 km hosszú tengerparti sétányhoz, s meghallgattuk a hullámok hangját, a sétány alá épített vízi orgonán. Különleges élményben volt részünk, azt mondhatom, hogy aki arra jár, ne mulassza el ezt az igen érdekes zenét meghallgatni. A következő állomásunk Sibenik volt. Kopár tájon mentünk jó egy órát, nem igen láttunk termőföldet, csak sziklákat, köveket mindenfele. Idegenvezetőnk sok érdekes dolgot mesélt az itt élők szokásairól, életükről, hétköznapjaikról, ünnepeikről. Megtudtuk, hogy egyszerűen és egészségesen étkeznek, s bizony itt is a turizmus a fő megélhetési forrásuk. Sibenikben is tettünk egy kis városnéző sétát, kívülről megnéztünk több templomot, az erődítményeket, az első horvát király Kresimir szobrát, s a végén eljutottunk a Világörökséghez tartozó Szt.Jakov-Székesegyházig. Itt aztán csak néztünk, volt mit fényképezni, videózni! Nem véletlenül került fel a listára ez az igen érdekes alkotás. Sajnos bemenni ide sem tudtunk, de kívülről is volt miben gyönyörködnünk. Körben az a 72 fej, ami az adakozókat ábrázolja, akik hozzájárultak a templom építéséhez, Ádám és Éva szobra, az apostolok, az oroszlánok, mind-mind egy egy remekmű. Lassan véget ért a sibeniki kirándulásunk, de az itt látottakat hazavittük a fotómasináinkon. Másik alkalommal Karlobagból észak felé vettük az irányt, s a Velebit hegység szerpentinjein, a tengerpart mentén Senjbe kirándultunk. A városka előtt még Nehaj várához mentünk fel, ami szintén csak kívülről volt látható. Májusban lehet bemenni, egy kis múzeum van berendezve a várfalakon belül. Senjben Jurisics Miklós mellszobránál álltunk meg egy kis időre, aztán itt is szűk sikátorokon keresztül, régi házakat megcsodálva jutottunk el a kikötőig. A régi házakat azért „csodáltuk” meg, mert bizony nagyon elhanyagolt állapotban vannak, jobb sorsra érdemesek. A kikötő viszont nagyon aranyos, már naplemente volt, de így is tetszett, ringatóztak a csónakok, kisebb hajók, ettünk egy fagyit, s élveztük a lemenő nap melegítő sugarait. Amikor végképp eltűnt a messzi távoli hullámokban a nap korongja, akkor már hűvös lett, jó volt a buszba visszaszállni, s arra gondolni, hogy hamarosan hazaérkezünk. Pár napos dalmáciai kirándulásunknak hamar vége lett, talán ősszel újra megyünk erre felé.
Feltöltve: 2010. márc. 29.