Négyéves terv

Görögország

Ott-tartózkodás ideje: 2011. jún. 09.  - 2011. jún. 09. (1 nap)

3 hozzászólás I 2 968 látogató olvasta. Rögzítve: 2011. jún. 10. küldd el ismerősödnek
avatar MartiSatya Beszámolója

Cimkék: Franciaország  Görögörszág  Olaszország

Sok család bizonyára túl van már az idei nyaralás tervezgetésén. Évekkel ezelőtt mi is így tettünk, csak terveinket nem egy nyárra, hanem négy évre készítettük. Két gyermekünk között ugyanis négy év korkülönbség van. Ami azt jelenti, hogy nem két, hanem kétszer egy gyereked van. Ennek a közel sem ideális állapotnak mégis lett egy nagyszerű hozadéka, hogy így fedeztük fel és hajtottuk végre a négyéves családi utazási tervünket. Rájöttünk ugyanis, hogy a nagy fiunk hasonló dolgokat tanul a gimiben, mint a kis lányunk a felső tagozatban. ( Ez persze leginkább csak a történelemre igaz. ) Adódott hát az ötlet, hogy a következő években úgy kellene szervezni családunk nyaralásait, hogy az hasznos is legyen a gyerekeknek. No, nem nyári iskoláról van szó, inkább csak megnézni miről is beszélt az elmúlt évben a tanár néni és a tanár bácsi. A didaktikus nyaralási terv tehát ez lett:

1. év Görögország az ókor emlékei, a görög kultúra
2. év Olaszország az Itáliai reneszánsz
3. év Erdély a magyar történelem és kultúra emlékei
4. év Franciaország a francia forradalomtól napjainkig, a modern világ

Hogy miért is írjuk le ezt a nem félelmetesen bonyolult tervet? Egyrészt azért mert tényleg végigcsináltuk (kiv.3), másrészt azért mert ezek lettek életünk legemlékezetesebb nyaralásai. A környezetünkben élő családok, egy jelentős része soha nem ment nyaralni és szomorú, hogy ennek az esetek többségében elsősorban nem anyagi okai voltak. Milyen óriási veszteség ez szülőnek és gyereknek egyaránt! A nagy tévedés az szokott lenni, hogy azt gondolják lesz még rá idő – először a házat kell befejezni, majd a plazma tv jön a sorba, a kocsi is régi már… De ez nagy tévedés! Nincs idő, nincs majd, mert a 14 éves gyerekből négy év múlva már felnőtt lesz. Mások viszont a nyaralást csak egy all inclusive lágerban tudják elképzelni itthon vagy külföldön korlátlan kaja, alkohol és fagyi fogyasztással. Bár ez ezerszer jobb mintha sehová sem utaznak, de szerintünk valamiféle rossz magyar beidegződés, hogy a nyaralás nem más, mint korlátlan pénzszórás, belefulladni ételbe, italba, haszontalan ajándéktárgyakba. A családi nyaralás számunkra az, hogy adva volt esetünkben négy ember, akik a világon a legközelebb állnak egymáshoz érzelmileg, zömében genetikailag is, és ez a kis csapat közösen felfedezi a világot. Van-e ennél nagyszerűbb dolog? Bizony ezen a téren rengeteget tanulhatunk a hollandoktól, akik minden különösebb felhajtás nélkül egyszerűen bejárják a világot. Nem tudjuk, hogy hány serdülőkori problémát oldottunk meg azzal, hogy ezekben az években nyaranta három hetet voltunk napi 24 órán át együtt gyerekeinkkel? Lehet egyet sem, de az is lehet, hogy jó néhányat. Mindezeket persze nem itt kellene leírnunk, hiszen erre az oldalra azok látogatnak el, akik azt már nagyon jól tudják milyen nagyszerű dolog utazni. Azzal, hogy nyaralásainkat a gyermekek tanulmányaihoz kapcsoltuk egy gesztust is tettünk feléjük, jelezve azt, hogy mennyire fontosak számunkra. Ezt aztán ők busásan meghálálták azzal, hogy részt vettek a szervezésben, ötleteket adtak és nemcsak egy duzzogó kamaszként ülnek be a kocsiba. Ők most tanulták és szívesen megmutatják nekünk, amit tudnak. Ez az ismeret rögzítés legjobb módja. És persze nekünk felnőtteknek sem árt tudásunk felfrissítése, és mi is láttathatjuk gyermekeinkkel azt, hogy nekünk mi a fontos, mi tetszik, formálhatjuk ízlésüket. Mindezt játszva, szórakozva, nyaralás közben. Ez nagyon fontosnak tartottuk, hogy elsősorban nyaralunk és szórakozunk, de közben néha múzeumba megyünk, megnézünk egy romot, egy templomot az előre megbeszélt tematika szerint. Ennek ellenére nem állítanánk, hogy minden úgy ment, mint a mesében, konfliktusok nélkül. De ezeket – hiszen már az út elején megtanultuk a demokráciát Görögországban – sikerült valamilyen kompromisszummal kezelni, vagy az egész egy jó nevetésbe torkollott. Röviden merre jártunk:

Athén

Görögország ( 21nap) Az első napokat Katerina közelében töltöttük, élveztük a tengert, de közben megnéztük valóban laknak-e Istenek az Olümposzon. Mi nem találkoztunk eggyel sem. Majd megnéztük a közeli Dion romjait. Delphoi felé benéztünk a Meteorákhoz, majd Delphoiben töltöttünk két napot. A delphoi kempingben német középiskolások aludtak az autóbuszuk körül sátor nélkül, egyetlen hálózsákban. Ekkor éreztük először, hogy talán mégsem butaság ez a didaktikus utazás. Innen Patrasba mentünk ahol ismét a tengeré volt a főszerep. De egy egynapos kirándulásra elmentünk Olimpiába, ahol többek közt futottunk egy stadion hosszt, mert a töri tanár bácsi is futott anno. Athén a következő helyszín az Akropolisztól a Sunioni naplementéig hajókázás a Szalamiszi szorosban. Athénból egynapos kirándulás Korinthosz, Mükéné, Epidaurosz. Majd hazafelé a thermopülai csata emlékhelye, és még egy kis tenger.

Verona

Olaszország (20nap) Bemelegítésként Jesoloban strandoltunk. Innen mentünk hajóval Velencébe, majd egy másik nap Veronába (sok egyéb mellett Rómeó és Júlia). Továbbutaztunk Ravennába ahol megcsodáltuk a kora kereszténység ezer éves templomait és Dante sírját. Innen kirándulást tettünk a közeli San Marinóba, már csak az érdekesség kedvéért. Következett utunk fő célja Firenze, a reneszánsz csodálatos szülővárosa. Az Uffizitől a Pitti-palotáig. Szintén egy kirándulás Pisaba a Csodák terére. Hazafelé még egy kis tenger.

Erdély (-) Puritán utazásainkat mi különmunkákból finanszíroztuk. Ebben az évben sajnos úgy nézett ki, hogy az egész 4 éves terv befejeződik. Aztán a nyárra, amikor már utazni kellett volna összejött egy munka, de ekkor már csak egy augusztus végi horvátországi, inkább csak pihenésre futotta erőnkből. Bár itt is mászkáltunk ide-oda, de erről az útról most nem írunk.

Párizs

Franciaország (21nap) Persze, hogy ez volt az utazások csúcspontja, hiszen a gyerekek is felnőttek és Párizs sem egy utolsó úti cél. De míg oda eljutottunk megálltunk egy Mozart nevű úr miatt Salzburgban, majd Strassburgban. Párizsban pedig a Louvre-tól az Orsy-ig a Notre Dame tornyaitól az Eiffel toronyig, Versailles, Trianon,’ minden’ egy héten át. A Szajna parton hazafelé veszekedve, hogy nem akarunk még egy ilyen fárasztó napot, majd másnap reggel már arról beszéltünk hogyan lehetne beszúrni a programba a Père-Lachaise temetőt. Jó ötlet volt, hogy a francia nemzeti ünnepen július 14.-én is itt legyünk, mert így láttuk a felvonulást és este egy fantasztikus tűzijátékot. Aztán tovább mentünk Normandia felé, részben a tenger, részben a ’44-es partraszállás miatt. Amikor először láttuk a Rain közlegény megmentése c. filmet nagyon meglepődtünk, mert film elején Tom Hanks pont abban az amerikai temetőben, pontosan azon az úton sétál ahol mi is az Omaha Beachen. Szülőként borzalmas volt nézni, hogy a sírok ezreiben olyan korú srácok nyugszanak, mint az akkor 18 éves fiunk. Milyen szerencsések vagyunk, hogy mi már el sem tudjuk képzelni, hogy egy értelmetlen háborúban veszítsük el szeretteinket. Hazafelé még benéztünk Párizsba, ahol a fiatalabb korosztály egy napra elment szórakozni az Eurodisney-be. Megálltunk még egy napra Münchenben.

Ma már minden középiskolásnak legalább egy tanulmányi kirándulás erejéig el kell jutnia határon túli magyar településekre. Ez remek! De itt ülünk a világ, kulturális szempontból legcsodálatosabb kontinense, Európa közepén. Ezt is meg kellene mutatni gyermekeinknek. Hallottuk, hogy menőbb középiskolákban szerveznek hasonló utakat, de ha egy családnak módja van arra, hogy mindezt megtegye, legyen egy vagy három gyereke akárhány év korkülönbséggel, bizonyára örök élmény marad nekik. Persze tudjuk nagyon sok más úti cél is lehet, talán egy-két dolgot mi is másképp csinálnánk, ám ezek az utak már megismételhetetlenek, gyermekeink kamaszkorának legszebb emlékei…
6.6 (8 szavazat)
kirinshiku - 2011.06.14. 11:57

FAINTOS-10-ES

MartiSatya - 2011.06.14. 10:19

Köszi, a hozzászólásodat! Már felnőttek a gyerekek. Még alkalomadtán utazunk is együtt, vagy segítjük egymás útjainak megszervezését, de nyilván azok az idők már nem jönnek vissza soha?ami persze nem baj, ha maradtak róla emlékek. Ezért is írtunk itt erről. Írásaidat olvasva Ti is sok szép emléket gyűjtöttetek már be. Várjuk a barcelonai élménybeszámolót!

Mikeve - 2011.06.11. 21:32

Teljesen egyetértek ezzel, nem szabad várni, hisz a gyerekek hamar felnőnek és azok az idők, amit velünk tölthetnének abban az időben, már soha többé nem jönnek vissza! Jól tettétek, biztos nagyon klassz gyerekek és klassz felnőttek fognak válni (ha már nem azok) belőlük! A tárgyak, megvennivalók sokasága soha nem fog felérni egy közösen eltöltött nyaralás, utazás emlékével. Hisz az új autó is régi lesz egyszer, a plazmatévé is hamarosan a múlté lesz, de az emlékeink örökké a mieink maradnak!További szép utazásokat, emlékeket.(megvolt Barcelona is, megint sokat segítettetek. köszi nektek)