Kétnapos túrák : A Magas-Tátra

Szlovákia Magas-Tátra

Ott-tartózkodás ideje: 2011. aug. 05.  - 2011. aug. 07. (2 nap)

0 hozzászólás I 7 439 látogató olvasta. Rögzítve: 2011. aug. 24. küldd el ismerősödnek
avatar MartiSatya Beszámolója

Cimkék: Tátra Magas-Tátra Magisztrálé Sziléziai-ház

Vannak pillanatok, amelyek egy életre beíródnak emlékezetünkbe. Nekünk ilyen többek között, amikor életünkben először megpillantottuk a Rozsnyóról Poprádra vezető 67-es úton a Magas-Tátrát pedig akkor nem is oda, hanem egy lengyelországi nyaralásra utaztunk. Olyan érzésünk volt, mint mostanság egy 3D-s moziban egy trükk. Az nem lehet, hogy az a hatalmas hegy ott van! A mesék üveghegy illusztrációit véltük látni ezekben a csodálatos óriás sziklákban. A látványt itt az fokozza, hogy a Magas-Tátra előhegység nélküli, a Poprádi medence 600 méteres tengerszint feletti magasságából tör közel 3000 méterig. Egyszerre volt félelmetes és gyönyörű. Félelmetes mert láttuk, hogy ha ezeket a hegyeket meg akarjuk hódítani, vagy csak egy kicsit is megismerni, akkor valószínűleg nem elég csak úgy nekiindulni, mert ezek a hegyek nem olyanok, mint amilyeneket otthon megismertünk. Ha teljesen őszinték akarunk lenni magunkhoz Magyarországon nincsenek hegyek. A Bükk a Mátra és a többiek csak nagyobbacska dombok, a hegy a Magas-Tátrában kezdődik. A Magas-Tátra meg csak hívogatott bennünket. Amikor a Bükkben túrázgattunk jó néhányszor láttuk csúcsait. Ilyen alkalom volt 2007.05.01 délelőttje, amikor a Bükk északi nyúlványán Sajószentpéter mögött a GCMOTE jelzésű geoládát kerestük. A kép egy egyszerű kompakt géppel készült teleobjektív nélkül és szabad szemmel is kb. hasonlóan látszott. Most előkeresve a fotót bejelöltem rajta a túránk útvonalát. Így látszik 114 km távolságból:

Tátra114

Évekkel később vissza is mentünk ismerkedni ezzel az igazi heggyel és ekkor megint ért bennünket egy előzőhöz hasonló sokkoló élmény. A Csorba-tótól a Poprádi-tóig gyalogoltunk, ami önmagában nem egy említésre méltó hatalmas túra, de amit a Poprádi-tónál láttunk az egészen mostanáig hatással volt ránk. A Poprádi-tó 1500 méter magasan van. A partján lévő turistaházzal szemben van a növényzettel alig-alig takart közel 2000 méter magas Oszterva-nyereg. Ezen a hegyoldalon vezet fel egy turistaút szerpentin a Tátrai Magisztrálé egy szakasza. A turisták elindulnak felfelé, majd pici emberkék lesznek, aztán hangyányiak és végül eltűnnek a hegygerinc túloldalán. Mintha a franciák lennének kedvesek és két Eiffel-tornyot egymásra tennének, majd úgy húsz fokos szögben bedöntenék őket és azt mondanák, hogy felmászhatunk az oldalán. Virtuálisan ez így néz ki: (a kezelő felület aktív, tehát lehet nagyítani, forgatni stb.)

Poprádi-tó nagyobb térképen való megjelenítése
Abban a pillanatban mindketten tudtuk, hogy ezen az úton végig kell mennünk. Aztán ismét évek teltek el egészen mostanáig, és végigmentünk. Végigmentünk, ez a kétnapos túránk legnagyobb eredménye, de sajnos abból a csodálatos látványból, amit ez az út nyújthatott volna, a rossz időjárás miatt csak nagyon keveset láttunk. Azért leírjuk élményeinket remélve azt, hogy ha kedvet kaptok hasonló túrát szervezni talán jobb időt fogtok ki.

A túránk központi állomása a tavaly felújított Sziléziai-ház (Sliezsky Dom) volt. Ez a hotel a Felkai-völgyben található 1670 méter magasan, mellette halad el a Tátrát átszelő Magisztrále. A teljesen felújított hotel nagyon szépre sikeredett. Ízlésesen berendezett modern szobák, kedves személyzet. Kategóriájában teljesen megfelelő, nagyon ajánljuk. Feljutni a szállodába Tátraszéplakról (Tatranska Polianka) lehet. Egy mikrobusz 5 EUR –ért visz fel személyenként, de ez az ár csak akkor igaz, ha van öt vagy több utas, mert az egy menet 25 EUR árát mindenképpen ki kell fizetni. Vagy mehetsz az innen induló a zöld turistaúton fel a hotelhoz a Felkai-völgyben. Mi egy harmadik megoldást választottunk.

Pénteken fél kettőkor értünk Tátraszéplakra (Tatranska Polianka). Az eléggé kihalt településen véletlenül éppen a hotel mikrobusza mellé fordultunk be. A vezetője készségesen tájékoztatott, hogy itt van a hotel ingyenes parkolója. A parkoló érdekessége, hogy egy behajtani tilos tábla után van úgy száz méterrel. ( Ha előre tudjuk, hogy találkozunk a szállodai tranzittal akkor praktikusabb lett volna úgy pakolni, hogy a nehezebb csomagot felvitetjük és csak egy könnyű hátizsákkal indulunk felfelé.) Leparkoltunk az autóval és elindultunk a tátrai villamoshoz, ami (13:44) az orrunk előtt ment el, a következő egy óra múlva jött. De szerencsénk volt, mert hét perc múlva jött egy busz, amivel átmentünk Ótátrafüredre (Stary Smokovec). Mivel terveinkhez képest késésben voltunk itt úgy döntöttünk, hogy egy picit feladunk elveinkről és a siklóval megyünk fel Tarajkáig. A siklón új üvegpanoráma tetejű kocsik közlekednek. (Fel 6 le 4 EUR ). Ám amit a siklóból látni lehet az maga a borzalom. A gyönyörű tátrai fenyvest egy szélvihar 2004-ben tövestől kitépte. Nagyon elszomorító látvány. Vihar által okozott fadőléseket sajnos láttunk már a Bükkben is, de itt nagyságrendekkel nagyobb a pusztítás. Tarajkára felérve elindultunk a piros jelzésen a Tátrai Magisztrálén nyugati irányba. A Magisztrálén megtett túránk 95% kövekből épített út. Földúton vagy apró kavicson alig-alig mentünk. Az út lassan folyamatosan emelkedett. Néhány helyen patakok keresztezték. Aztán már nemcsak a szélvihar miatt tűntek el a fák mellőlünk, hanem a magasság miatt is. Az idő egyre rosszabb lett, csak egy-egy kis foltban láttunk le. Majd elkezdett szemerkélni az eső. Nem ért minket váratlanul, mert olvastuk, hogy nagyon gyorsan változik az időjárás. Felvettük az esőkabátokat. Tudtuk, hogy már a Sziléziai-ház közelében vagyunk, de egyszer csak az orrunk előtt volt a felhőben a hotel nagy tömbje.
A nagyon szépen felújított szállodában egy kétágyas szoba 66 EUR, a szallas.hu –n viszont csak 50 EUR –ért kínálták. Természetesen mi az utóbbinál rendeltük meg, és legnagyobb örömünkre minden rendben volt. A Sziléziai-ház (1670m) a legmagasabban fekvő tátrai szálloda kitűnő hely túrázáshoz, de az egzotikus helyen pihenni vágyóknak is. Reggel az volt a tervünk, hogy napfelkeltét fotózunk. Helyette zuhogó esőre ébredtünk. A reggeli finom volt a szoba szép, de mi nem ezért jöttünk ide. Ablak, TV-ben időjárás jelentés keresése, Internet (van ingyen WIFI, de egy PDA-val még ez is kínlódás). Ablak, TV, Internet. Az ablak az eső csendesedését jelezte. Felöltöztünk már eleve esőkabátba és irány a Lengyel-nyereg. Még a Felkai-vízesés felső részéhez sem jutottunk el, az eső ismét zuhog. Feladtuk, vissza a hotelba. De legalább a Felkai-tavat megkerültük. Ebéd (4- 5 EUR egy főétel az önkiszolgáló részen) majd Forma-1 Magyar Nagydíj szabad edzés a TV-ben, és szomorúság… Ahogy vége lett az F1 közvetítésnek elállt az eső. Azonnal indultunk. A Felkai-vízesésnél még gomolygó felhőben másztunk felfelé. De ahogy felértünk a völgy felső részébe a felhők már nem követtek bennünket, szépen kitisztult. A Virágoskertnek nevezett terület nagyon szép volt valóban méltó nevéhez. Két oldalt 400-500 méter magas sziklafalakról kisebb vízesésékben folyt le a délelőtti eső. Láttunk mormota lyukakat, de a mormotáknak volt annyi eszük, hogy ebben a rossz időben nem bújtak elő. Már a Hosszú-tónál jártunk, amikor ismét esni kezdett. Úgy döntöttünk, hogy bár a Lengyel-nyereg már ott volt előttünk pár száz méterre mégis visszafordulunk. Ma ennek az alig több mint egy órás útnak is örültünk. Vasárnap kitörő örömmel fogadtuk, hogy láttuk a felkelő nap sugarait a mögöttünk tornyosuló csúcson. Már hétkor reggeliztünk és fél nyolc körül elindultunk a Magisztrálén a Poprádi-tó irányába. Szinte végig kövekből volt kirakva az út. Sajnos mellettünk bal oldalon felhők tornyosultak, de néha a nap is átsütött rajtuk.

Batizfalvi

Nagyon szép volt a Batizfalvi-tó mert ide a fellegek nem merészkedtek be, itt a néhány fokkal hidegebb levegő volt az úr. Szinte végig felfelé mentünk, leszámítva egy-két az út vezetéséből adódó lejtőt. A Batizfalvi-tóig nem találkoztunk senkivel, de később ahogy az előző napokon is elég nagy volt a mozgás. Lassan már anyanyelvi szinten megtanultuk a ’dobrij’ -t. De jó néhány külföldivel is találkoztunk, és két futóval is, akiket nagyon csodáltunk így közel a kétezerhez, köveken, esőben. Mert közben eleredt az eső. Igaz nem ömlött, csak szépen szemerkélt. Így értünk fel utunk legmagasabb pontjára 2045 méterre az Oszterva-nyereg előtt. Innen már csak lefelé kellett menni a Poprádi-tóig azon a bizonyos szerpentinen, amiről az előbb írtam. Közben láttunk egy a hegyoldalban sétáló zergét. Esőkabátunk ellenére egy kicsit eláztunk mire a turistaházhoz értünk. Itt egy nagyszerű önkiszolgáló étterem működik ( levesek 1.5 EUR főétel 3-5 EUR) Érkezésünkkor az étterem szinte tele volt. Ebédeltünk és szárítkoztunk egy kicsit, majd elindultunk utunk végcélja a Csorba-tó felé. ’Végre’ egy kicsit felfelé is kellett menni, majd kilométereken keresztül ereszkedtünk lefelé a szemerkélő esőben a Csorba-tóig. A tátrai villamossal utaztunk vissza Tátraszéplakra a kocsinkhoz.

Magas-Tátra 2 nagyobb térképen való megjelenítése

(A túra track-jét és a képeket az everytrail-on is megnézhetitek.)
A Magisztrálé alatti és kicsit fölötti tátrai túrázáshoz nem kell különösebb extra felszerelés, de mivel szinte végig kövekről kövekre lépdelünk, nagyon ajánljuk, hogy legyen egy vibram talpas túracipőd, és a hátizsákodban egy esőkabát még akkor is, ha induláskor süt a nap. Az utak jól vannak jelezve igaz a Magisztrálé néhány szakaszán, ha akarnál sem tudnál más irányba menni. Az útelágazásoknál táblák jelzik, mi merre van és mennyi idő alatt lehet azt megtenni. Mi a szintidőt rendre alulmúltuk 50 de egyes szakaszon 70 százalékkal is. Ez bennünket a legkevésbé sem zavart, csak azért írjuk le, hogy ha azt olvasod az út 2 óra, na az nem azt jelenti, hogy két óra laza séta. A vasárnapi leghosszabb szakaszra 2 l vizet vittünk magunkkal.

Ha ugyanezt az utat szép időben tesszük meg bizonyára életünk egyik legszebb túraélménye lehetett volna. Így is nagyon örültünk, hogy sikerült végigmennünk, és legalább van egy újabb indok a visszatérésre. Már tervezzük az új utat!
Feltöltve: 2011. aug. 08.