'In Bruges' 1.-2. nap

Belgium Brugge (Bruges)

Ott-tartózkodás ideje: 2014. okt. 27.  - 2014. okt. 29. (2 nap)

2 hozzászólás I 3 345 látogató olvasta. Rögzítve: 2015. jan. 04. küldd el ismerősödnek
avatar MartiSatya Beszámolója

Cimkék: Brugge Bruges

1.nap

Reggel hétkor, korom sötétben ébredtünk, hiszen itt vagyunk az időzónánk nyugati szélén. Így még sötétben is elindultunk volna, hogy végre meglássuk azt a várost, amiről annyi szépet olvastunk, láttunk már, többek között itt az Ongon is. A város viszont később, világosban sem akarta megmutatni egyszerre teljes szépségét, mert egy alacsonyabban szálló felhő vagy egy pár tíz méter magasban lévő ködbe burkolódzott. Gyalog sétáltunk be a Minnewater , a Begijnhof mellett a főtére.

Brugge

A Markt-on Brugge talán leghíresebb épületének a Belfry toronynak a teteje hol látszott, hol felhőben volt. Tízkor nyitott a téren az turistainformációs iroda a Historium épületében. Itt vásároltunk egy háromnapos Bugge City Card -ot amelyhez adnak egy 160 oldalas városismertető kis könyvecskét valamelyik világnyelven és egy várostérképet is. Ez utóbbi nem a legtökéletesebb, de lehet használni. Már az első turnussal bejutottunk a Historium -ba ami, a legmodernebb technikai eszközökkel megvalósított időutazás a középkorba – illatokkal, mozgó viaszfigurákkal, vetítéssel, hangeffektekkel. Az audio guide-ok használatát a látogatóknak bemutató egyik hölgy magyar volt, akivel a csoport indulásáig tudtunk néhány mondatot váltani. A Histórium remek szórakozás, nagyon profin meg van csinálva. Majd átsétáltunk a közeli Burg-hoz ahol megtekintettük a kívül és belül is nagyon szép Városházát, annak termeit. A téren található a Szent-Vér bazilika is ahol a monda szerint Jézus vérét láthatjuk egy kis üvegkapszulában. Ide direkt nem mentünk be, hogy a magunk szerény módján bojkottáljuk a XXI. században még élő buta középkori hiedelmeket. Szóval Jézus vére? Valaki odament a keresztre feszített haldokló Jézushoz és megvárta, hogy kis üvegcséjébe folyjék néhány csepp vér. Brrrr, ez borzalmas! Aztán már csak több mint ezer évig - úgy negyven generáción keresztül apáról fiúra szállt a vér titka. Vigyázni kellett erre az üvegcsére keresztény üldözéseken, háborúkon át, míg egy derék keresztes lovag el nem hozta Brugge-be. Ez tényleg a középkor. Mi inkább a XX. századot választottuk, Salvador Dalit szürrealista látomásaival, ami lehet, hogy másokat botránkoztat meg. A Dali-Xpo a Belfry torony épülettömbjében található és remek grafikákat és festményeket tekinthetünk meg a mestertől.
Utazás előtt az unokáink kérdezték, hogy mit fogtok ott csinálni, mit fogtok enni, inni Brugge-ben? - Délben elmegyünk a belga sült krumpli múzeumba, itt a látogatás végén adnak egy adag sült krumplit. Megesszük, majd átmegyünk a ’ De Halve Maan’ sörfőzdébe, itt a látogatás végén adnak egy pohár sört, aztán következik a desszert a csokimúzeumban, ahol adnak majd nekünk egy igazi belga csokit. :-) Dél volt és mi elindultunk a Belga Sült krumpli Múzeumba. A burgonya származása, fajtái, termesztése, feldolgozása. Az autentikus belga sült krumpli receptje ( 6 percig 130 °C - 140 °C olajban elősütjük, majd pihentetjük 10 percig és 1,5-3 percig 165 °C - 170 °C fokon készre sütjük ) sütők, zacskók, elárusító kocsik. Sőt az időszaki kiállítás arról szólt, hogyan sütötték a katonák száz éve, az első világháborúban a fronton a sült krumplit. A recepción kapott 3db (?) 40 centes kupon felhasználásával a múzeum utolsó termében, a büfében kedvezményesen vettünk hasábburgonyát. Egyből elhatároztuk, hogy ha hazaérkezünk, bejegyeztetjük a Magyar Gulyás Múzeumot :-). Látogatásunkat a közeli Choco-Story azaz Csokoládé Múzeumban folytattuk. A recept ugyanaz, csak itt a kakaóbabtól a kiváló belga csokoládéig. Az utolsó teremben egy cukrászmester mutatta be hogyan készülnek a belga bonbonok. Kóstolót kaptunk az alapanyagból, és amikor a bemutató véget ért, a késztermékből is kaptunk egyet-egyet.

Közben a szél elfújta a felhőket és a párás levegőt, így alkalmasnak véltük az időt arra, hogy a csatornákról is megnézzük a várost. A kb. 30 perces hajókázás nagyszerű élmény. Brugge különleges szépségeit láthatjuk meg így, ha itt jársz, semmiképpen se hagyd ki! Sétánk a halpiacon át a Miasszonyunk templom irányába vezetett ahol megnéztük Michelangelo Madonna gyermekével szobrát. Most felújítás van, így szinte csak ez az egy remekmű látható – csökkentett áron - a templom egyik mellékhajójában. A szobor gyönyörű szép. Mariastraaat kis üzleteinek kirakatait nézegettük. Rengeteg helyben készített finomabbnál-finomabb csokik, marcipánok és egyéb édességek és Kínában gyártott szuvenírek. Hazafelé még körbesétáltunk a Begijnhof belső udvarát és bementünk egy látogatható apácalakásba. Pihentünk egy kicsit a hotelben, majd visszagyalogoltunk, hogy megnézzük milyen a kivilágított Brugge. A csatorna partján Minnewater-park szélén mentünk a Gentpoort-ig . Kerékpárosok, futók, egy foci csapat futó edzése – nagy volt a mozgás. A Gentpoort szépen ki volt világítva. A belváros felé indulva feltűnt egy motorbolt, csak az volt a furcsa, hogy egyetlenegy márkát sem ismertünk. Rövidesen rájöttünk ezek elektromos ’nagymotorok’ , a benzintank helyén hatalmas akkumulátorok voltak. A Markt a Belfry sárgás fényruhába öltözött és ebben a gyönyörű díszletben így október végén is rengeteg turista sétált a téren.

Brugge

2.nap

Alig szemerkélő esőben gyalogoltunk be a városba, hogy megkezdjük mai felfedező utunkat. Még szerencse hogy néhány perccel a nyitás előtt érkeztünk a Sint –Janshospital –hoz mert az eső tíz előtt pár perccel elkezdett rendesen zuhogni. Ebben a valaha kórházként működő múzeumban láthatjuk a korabeli gyógyító eljárásokat és az eszközöket. A korabeli orvosok bizonyára gyógyítottak meg embereket, mentettek meg életeket, de azért jó érzéssel töltött el bennünket, hogy nem a középkorban élünk. Az eső egy kicsit csendesedett, mi meg átmentünk Brugge talán legértékesebb tárlatát megnézni a Groeninge Múzeumba. Van Eyck –től a XX. századi expresszionistákig vannak festmények kiállítva. Nagyon tetszett az időszakos kiállításon Ellen Harvey installációja, amely korabeli képekből, tükrökből és Brugge térképből állt úgy, hogy a tükrök segítségével a múltat és a jelent egymásra vetítette. A múzeum része a pár tíz méterre lévő Arentshaus ahol egy itt élő brit festő Fank Brangwyn rajzai és képei láthatók. Az eső tovább esett, mi pedig folytattuk a város múzeumainak felfedezését az Expo Picasso –ban. Nagyon örültünk, amikor kiderült, hogy ez a tárlat nem csak Picasso, hanem egy elég gazdag gyűjtemény az impresszionistáktól Picasso –ig. Van itt Monet, Renoir, Toulous-Lautrec stb. sok Matisse, Miró és még több Picasso. Természetesen ezeknek a mestereknek nem a leghíresebb alkotásaik lógnak a falon, de így is nagyon remek tárlat azoknak, akik szeretik ezeket a művészeket. Amikor megnéztük Picasso békegalambjait átmentünk ’De Halve Maan’ sörfőzdébe. Szerencsére – vagy a rossz idő miatt – befértünk a néhány perc várakozás után induló angol csoportba. Körbevezettek bennünket a ma is működő üzemben, megnéztük a régi technológiából maradt tartályokat, üvegeket, sörös rekeszeket. Az épület tetejéről szép kitátás nyílott volna városra, de nem most esőben, párában. A látogatás természetesen a sörözőben fejeződött be, ahol minden látogatónak adnak egy pohár sört. Az eső továbbra is esett, mi meg átszaladtunk a közeli Gyémánt Múzeumba. A gyémánt bányászata, felhasználása, csiszolása, ipari gyémánt. Mikroszkóp alatt nézhetted meg ezt a speciális szénszemcsét. A kiállítás teljesen korrekt, de minket nem nagyon érintett meg. Dobjuk fel magunkat valami modern, érdekes, izgalmas dologgal! Az eső elállt így már sétálva indultunk a belváros szélén Concertgebouw épülete felé. Itt van a Sound Factory ami a netes nézelődésünk alapján egy modern zenemúzeum lenne. Mi még nyugaton ilyen lepusztult kiállítást nem láttunk. Tucatnyi harang az épület tetőteraszán – amit ütögethettél és hat számítógép két emelettel lentebb. Teljesen üres termek. Nem is értjük miért tartják nyitva. Ha nem Brugge City Card- dal léptünk volna be biztos, hogy visszaköveteltem volna a belépődíjat.

Összességében nekünk Brüsszel főtere a Grand Place sokkal szebbnek tűnt, mint Brugge főtere a Markt. Brugge múzeumai sem mérhetők össze Brüsszel múzeumaival, sem nagyságuk sem művészeti értékük alapján. Az itteni múzeumok megtekintésével kapcsolatban a mindent vagy semmit elvet javasoljuk. Ha csak kevés időd van ( fél- egy napod ) a városra akkor nem feltétlenül kellene az idődet múzeumokban töltened. Ha több napot is szeretnél itt eltölteni, akkor célszerű egy Bugge City Card -ot venni vagy egy Brugge Múzeum kártyát, és nézz meg minél több kiállítást. Ez azért is célszerű mert külön-külön nagyon felülárazottak az itteni múzeumok. Brugge-ben, nem a Főtér, nem a monumentális épületek, nem a különleges, műkincsekben gazdag múzeumok a nagy attrakciók, hanem maga a város Brugge. A középkori városfalon belüli terület évszázados házai, csatornái, parkjai csodálatos mesebeli hangulatot árasztanak, amit az UNESCO is a világörökség részévé választott.

Brugge

Kicsit bosszankodva azon, hogy pórul jártunk a Sound Factory –ben, de legalább már csak alig szitáló esőben sétáltunk haza, hogy felkészüljünk esti programunkra. Nekünk nagyon bejön, hogy utazásaink során be-bepillanthatunk egy város kulturális életébe. Sajnos szerény nyelvtudásunk nem teszi lehetővé, hogy színházba menjünk, de szerencsére vannak más művészeti ágak a zene a tánc a pantomim, amik kárpótolnak minket. Ma MaZ Brugge szervezésében a Les Ballet C de la B előadásában egy modern tánc előadásra megyünk. A jegyeket a neten még otthon vásároltuk, bár én a vásárlást már kezdtem feladni, mert az angol oldal néhány kattintás után már egy holland felülettel folytatódott. ( Mivel 60+ vagyunk a 15 EUR helyett kedvezményes jegyet vehettünk 12,75 EUR-ért. ) Átöltöztünk, elindultunk de arra nem számítottunk, hogy a változatosság kedvéért szakadó esőben menjünk a tőlünk pár száz méterre lévő színházterembe. A "Badke" egy furcsa keveréke a modern táncnak, hip hop-nak, akrobatikus elemeknek, a capoeiranak és a palesztin népi táncnak dabke -nak. A tíz palesztin táncos másfél órán keresztül hatalmas lendülettel, adta elő történetét az életről, a szerelemről, az ünnepről és a háborúról. Az előadás végén a helyi közönség állva tapsolta, ünnepelte a táncosokat. Természetesen a rákosista vastaps itt is ismeretlen. Fantasztikus multikulti este volt. Az előadásról felvételt nem lehetett készíteni ,de szerencsére a Youtube –on belenézhetsz ha érdekel:

Az előadás közben elállt az eső, a kellemesen enyhe éjszakán lassan andalogtunk vissza a hotelba, hogy kibeszéljük gondolatainkat. Mintha az időjárás is azt jelezné, hogy bizakodjunk a holnapi folytatásban. Talán a kerékpártúránk is hasonlóan felejthetetlen élmény lesz mint, ez az este…

Az alábbi videót itt HD -ben is megnézheted.
Feltöltve: 2015. jan. 04.
MartiSatya kapcsolódó élménybeszámolói:
MartiSatya - 2015.01.08. 16:22

Szerintünk, igen. Ennyi idő alatt a történelmi belváros bejárható.( Persze egy pár évet is szívesen élnénk itt.:-)) Mi még egy harmadik nappal megtoldottuk egy kerékpártúrával, amiről rövidesen írni fogok.Jó utat kívánunk!

Lilla79 - 2015.01.08. 12:38

Februárban készülök Bruges-be egy hétvégére, úgyhogy jó volt olvasni egy friss élménybeszámolót. Vajon két (másfél) nap elég a történelmi belvárosra...?